ČARODĚJ
Tak. Ohledně čaroděje, kterej spolu s bardem a černokněžníkem lítá ve vzduchu jak žonglovací míček a čeká se který z těch tří zůstanou ve hře a který spadnou na zem...
Combat / damage dealing Draconic sorcka je licencovanej základ, k tomu je Feywild čaroděj (divoká magie, PHB), Shadowfell čaroděj (Xanathar) a Divine caroděj (Xanathar).
V podstatě sorcerer je pro mě classa která skrze nějakej typ vrozené magie (1. element oboru) vystihuje nějakej mýtickej archetyp (2. element oboru).
Ocel a kov sou dva obory na stejné téma od různých autorů. Efektivně jeden se víc kloní ke zbraním a druhej k boji beze zbraně, ale jinak to je dost nastejno. Popravdě, obojí mi přijde trochu lámané přes koleno a tluče se to mechanicky trochu s draconic sorckou (zvýšený HPčka, natural ACčka - pak se to liší, ale v podstatě jeden jede bonusy do dmg zbraně a končí stunovánim okolí za metabody (další zrcadlo draconica) a druhej jede unarmed damage a končí bonusama k obraně s pasivnim zraňovánim) - a u obojího bohužel nějak nechytám ten mýtickej archetyp, kterej by to mělo zobrazovat.
Dítě hvězd: tenhle obor se mi osobně nelíbí, proč sem vysvětloval výše - stranou toho že mi ten vzorovej archetyp úplně nesedí do fantasy DnD to je single-minded +dmg +dmg +dmg design.
Dítě světa se mi nelíbí z podobného důvodu, jen opačného - je to kolečko +rezist +AC +rezist +save... opět zaprvé nevidim archetyp, kterej by to mělo zachycovat a zadruhé mi to nepřijde ani designově zajíamvý (a zatimco u předchozího si umim představit hráče, který bude toužit po oboru co mu nahází co nejvíc damage - byť bych mu ho osobně nedal - tak si nejsem jistej jak lákavý je hrát obor co se topí v pasivních obranách).
Chaos živlů je teoreticky zajímavej koncept (živlovej čaroděj, proč ne), ale mechanicky mi to přijde hrozně slabý a to hned v několika směrech (zaprvé fakticky slabý, zadruhý mi to nepřijde moc vystihovat příslib toho archetypu, zatřetí některý ty schopnosti ani nejsou moc zajímavý a začtvrtý se mi tam nelíbí ta hiarchičnost)
Je otázka, jestli to zpracovat jinak nebo to pustit. Kdyby se to mělo zpracovat tak pod tímhle názvem si představím že to bude plnit archetyp nějakého živlového strikera - z pop-kulturních postav bych tu viděl vzor třeba v X-men Storm, teoreticky v Avatarovi (takové ty pokročilé bendingy jako lava, lightning... - schopnost zaměňovat živlové typy zranění atp.) Koncepčně to je zajímavé a nejspíš by to šlo dotáhnout.
Fantazie je taky další zajímavej koncept (jeden z mála těch "původních" oborů co se mi líbí) - následuje to takovej ten archetyp čarodějnejch dětí s přílišnou představivostí, s magií vyvěrající z fantazie, kreativity a vlastní víry v iluzorní světy.
Bohužel, mechanicky to... skřípe. V podstatě jediné schopnosti co hladce zapadají sou 1th level. 6th level co dává možnost opakovat savy - budiž, možná, pokud nenapadne nikoho lepší, tak to asi stačí zabrousit. 14th level randomized damage type je sice zajímavej, ale dost nudnej. A popravdě ta náhodnost tam mi přijde až moc velká a víc než fantazií to zavání divokou magií. A 18th level schopnost neni nic jinýho než čistej powerplaying bullshit co ten archetyp potkává asi jako hranatej kolíček kulatou dirku.
Dítě sfér je zajímavej koncept kterej hezky doplňuje Wild magic (Feywild zdroj magie, changeling archetyp) a Shadow sorcerera (Shadowfell zdroj magie, necromantic archetyp) o Sférickýho sorcerera (Plannární zdroj magie, archetyp cestovatele nebo potomka bytosti z cizích sfér - ano, mám rád Planescape, ale k DnD to multiverzum patří).
Má i hezky stylizovaný schopnosti. Místy sou trochu hrubý (ten rezist na 1th level to chce asi poladit a je tam asi pár dalších detailů k zabroušení), ale jinak to vypadá použitelně.
Tzn. tady to vidim asi tak, že máme tři zajímavé koncepty s nimiž by šlo dobře pracovat, z toho jeden je v základu hotovej a jen se zabrušuje, druhej je tak na půl cesty a bylo by ho potřeba dodělat a jeden je koncepčně zajímavej, ale bylo by ho potřeba mechanicky vymyslet od základu znovu.
...tak, a tohle mi trvalo dneska sakra dlouho, takže pokračování až zejtra :D