Shako: O tvém postup jsem věděl, ale nemohl pořádně reagovat. Jednak jsem mohl jen číst, ale psát mi sem nešlo, byl jsem víceméně mimo net a jel přes mobil. Ale byl to pro mne důvod k zamyšlení. Dlouhému.
ad. délka soubojů: Snažím se vyvažovat v družině různé zájmy. Když to řeknu úplně naplno - Smud si rád zabojuje, ale nemusí piklení, jiný hráč by si zase piklení docela užil. Sice se snažím souboje zkracovat co to jde (alespoň na mé straně), uznávám, že jsou i tak dlouhé.
Osobně jsem se utěšoval tím, že když už je nějaký souboj dlouhý, tak je většinou "příběhotvorný/příběhonosný" - to jest, že v rámci toho souboje si utváříte vztah k někomu důležitému (zejména do budoucna), případně určujete, kam se příběh nebo běh věcí budoucích bude ubírat. A taky se snažil, aby souboje byly nápadité, zajímavé.
Doufal jsem, že to hráčům, kteří bojování až tolik nemusí, délku souboje vynahradí. Nestalo se tak, takže námitku přijímám.
Co můžeme tedy dělat pro zkrácení soubojů?
Už dvě hry Encounters testuji používání eskalační kostky, ale v případě AE bych to nedoporučoval. Momentálně mne napadá jen zavedení přesýpacích hodin. Mám za to, že tah jednoho hráče se dá technicky zvládnout během 2 minut. Dále, že souboje budou ještě méně časté.
Dalším nápadům se nebráním.
ad. lokace: Tohle mne mrzí hodně. Tenhle problém jsem očekával a snažil se mu předejít tím, že úmyslně bude lokací málo a příběhy v nich jsou ohraničené. Počet v nich vystupujících NPC se dá spočítat v každé na prstech jedné ruky. Úmyslně jsem odklízel "z cesty" jakékoli problémové nebo zdržující postavy, které enbyly relevantní pro konkrétní děj.
Když to vezmu od počátku společného hraní, tak lokace byly:
rodný hrad Einarra Stornonta - lokace pro všechny bez výjimky nová a neznámá. Sloužila spíš k oťukávání se, vzájemnému seznámení a uvedení do děje vyznavače Vecny. Tak, aby si nově příchozí mohli vytvořit autentický názor na Vecnu (a případně ho konfrontovat s postavami starými), neboť Bůh tajemství (a lecčehož dalšího) se v kampani vyskytuje (podezřele často).
Kratičké mihnutí Sarbatoin, spíš, aby se vědělo, že něco takového existuje, když už tam vyrostl Patrik i Aiss.
Nifterlú a kraj okolo - nová lokace opět pro všechny (včetně Nerhinn, které jsem v lecčems udělal čáru přes rozpočet; možná tomu nebudete věřit, ale opravdu se jedná o lokaci, kde nikdo nikdy z hráčů nebyl). Sloužila k ukázce dopadů zimy ve světě divočiny, kdo v divočině žije a uvedení do hry nového protivníka, fey´ri. Ti tu před příchodem nových hráčů také nebyli. A to právě proto, aby se objevil nový protivník, ke kterému si lze vytvořit vztah. Zároveň jsem odsunul protivníky staré, aby hráče nemátli. Dále tu byla možnost získat přátele, spojence na věci budoucí.
Vartena: Uzavřený příběh s detektivní zápletkou odehrávající se ve Varteně. Zde platí shora uvedená slova o odklízení z cesty všech postav, které by mohli mást. Takže se ve Varteně objevila jen Alandra, coby zástupkyně vedení města (líbí se mi, že uvízla v hlavě coby ta, kterou urazil Jaseb :D), mazaný Lanar a ještě mladý kluk, k němuž si hráčky vybudovali předtím pozitivní vztah, družině pomohl a nebyl nijak zákeřný.
Příběh měl ukázat něco víc o fey´ri, o městě a civilizaci vůbec a přivést do hry mocnosti Pekla. Neboť i Peklo, respektivě ďáblové hrají v kampani jistou roli. Už proto, že Aiss je tiefling. Je zde možnost si tak udělat obrázek i o něm. A zde mne neskutečně pozitivně překvapil Smud, jehož postava zareagovala na Kylaru naprosto dokonale, příběhotvorně....a hezky!
Nu, a pak Divočina. Stejně, jako jsem chtěl ukázat město, chtěl jsem i ukázat, jak to vypadá v divočině. A to jak okolo města, tak i ve vílí divočině či dokonce ve sférách vzdálenějších. Byla možnost poznat novými hráči jedno pozitivní NPC - kapitána stráží pána města, starého Vendamira.
Od té doby bylo pro všechny hráče vše nové.
Zdá se, že jsem neuspěl. A evidentně nedokázala věci osvětlit ani Nerhinnina shrnutí (mimochodem - hodně pěkná, děkuji za ně!).
Bohužel, kampaň je epická a do konce hry zbývá minimálně 10 sezení (když nechám level up každou hru). Jsem přístupný i tomu, zaměřit se více na vyprávění, ale to vyžaduje alespoň elementární seznámení se s dějem předchozím.
Takže, Shako, potřebuji vědět, jak to vidíš dál:
(i) Zda chceš hrát AE i nadále;
(ii) pokud ano, zda by ti pomohlo vzít si nějakou, jakoukoli postavu jinou, klidně úplně novou;
(iii) zda je ještě něco, co by Ti mohlo ode mne pozitivně pomoci, protože vím, že jsi kreativní hráč a dokážeš inspirovat mne i okolí.
Vím, že si rád zablbneš, ale taky vím, že umíš hrát skvěle.