4E: Trocha skillové matikyVe svých úvahách o dovednostech navazuji na
předchozí blog, kde jsem hovořil o tom, že se DM může uchýlit k nastavování těžkých obtížností u dovedností a že to není dobrý nápad. Zdá se mi totiž, že čím na vyšších úrovních Dungeons & Dragons 4e hrajeme, tím spíše není ani po dvou opravách obtížností a fungování dovednostních střetnutích něco v pořádku. Že designéři Wizards of the Coast postrádají byť i jen elementární matematické schopnosti musí být jasné každému, kdo sleduje jejich marný zápas s úpravami nejen dovedností, ale i obran, útoků a životů nestvůr a jinými věcmi. Ale zatímco nestvůry se dají vybírat z kategorie nižších úrovní a případné problémy obejít, nastavení obtížnosti střetnutí je obvykle poměrně rigidně zakotveno na té úrovni, na níž jsou i hráči. Udělal jsem si
malou anketu, abych zjistil, zda jsou nová čísla (z Rules Compendia) shodná s představou o obtížnosti, jakou mají sami hráči?
Vaše nejlepší dovednost vůbec
Každý máme tu svou. Dovednost broušenou až na samu hranu dokonalosti. Můj bard Sven je kupříkladu mistrem mystických tajemství a žádné by mu nemělo zůstat utajeno. Vaše nejlepší dovednost je obvykle sycena vaší nejlepší vlastností, je trénovaná a často ji podporuje ještě nějaký bonus z odbornosti nebo předmětu. V anketě jste odpovídali, že tato vaše nejlepší dovednost by v lehké obtížnosti měla uspět vždy (100%), ve střední obtížnosti téměř vždy (85%) a i při těžké obtížnosti ve dvou třetinách (65%) případů. Ale jaká je realita?
| Lehká | Střední | Těžká |
1. úroveň | 100% | 90% | 55% |
11. úroveň | 100% | 85% | 45% |
21. úroveň | 100% | 85% | 40% |
30. úroveň | 100% | 85% | 35% |
INTUICE | 100% | 85% | 65% |
Jak vidíte u lehké a střední obtížnosti kopíruje realita velmi dobře hráčskou intuici či přání. Ve skutečnosti může být dokonce realita ještě o něco lepší, protože do výpočtu není započítán potenciální bonus odbornosti či předmětu. Vaše šance uspět v lehké obtížnosti je jistojistá ve střední téměř také tak. Kde realita naopak pokulhává je těžká obtížnost. I kdybychom počítali, že na vyšších úrovních máte nějaké dodatečné bonusy, budete muset horkotěžko někde nasíbrat bonus zhruba +6, abyste se přiblížili svému přání. A bude hůř...
Průměrná trénovaná dovednost
Některé věci prostě umíte dobře. Nejste v nich mistři, na to postrádáte v rozeného génia, ale pilovali jste je dost dlouho a usilovně na to, abyste v nich byli slušně zdatní. V anketě jste odpovídali, že vaše průměrná trénovaná dovednost by v lehké obtížnosti měla uspět téměř vždy (90%), ve střední obtížnosti ve třech čtvrtinách případů (75%) a i při těžké obtížnosti alespoň v polovině (50%) případů. A co na to čísla?
| Lehká | Střední | Těžká |
1. úroveň | 95% | 75% | 40% |
11. úroveň | 100% | 70% | 30% |
21. úroveň | 100% | 65% | 20% |
30. úroveň | 100% | 60% | 10% |
INTUICE | 90% | 75% | 50% |
Lehká obtížnost je lepší než realita, nemusíte se ani moc snažit a uspějete stejně. Trénink tady stačí k úspěchu. U střední už je to trochu horší. Na nižkých úrovních začínáte přesně tam, kde byste si přáli, na 3 úspěších z každých čtyř. Postupem času úroveň úspěchu klesá, ale lze snad počítat, že to bude alespoň částečně kompenzováno nějakými nezapočítanými bonusy. U průměrné trénované dovednosti je nelze úplně předpokládat, ale třeba nějaký ten +2 bonus, který propad kompenzuje, někde vyškrábnete. U těžké obtížnosti, je ale jasné, že budete strádat. Už od začátku je to špatné, ale na vyšších úrovních (zvláště na epické úrovni) se těžká obtížnost s úspěchem jen v každém desátém hodu stává nebezpečným zabijákem hráčských nadějí a snů... a i když tomu nevěříte, bude ještě mnohem hůř.
Nejlepší netrénovaná dovednost
Máte sice talent, ale nikdy jste ho nevybrousili k dokonalosti. Roste ve stínu jiných dovedností, kterým věnujete víc péče. Přesto... roste utěšně víc a víc. V anketě jste odpovídali, že vaše nejlepší netrénovaná dovednost by v lehké obtížnosti měla uspět ve třech čtvrtinách případů (75%), ve střední obtížnosti častěji než v polovině případů (60%) a i při těžké obtížnosti alespoň v jedné třetině (35%) případů. A co na to čísla?
| Lehká | Střední | Těžká |
1. úroveň | 85% | 65% | 30% |
11. úroveň | 90% | 60% | 20% |
21. úroveň | 95% | 60% | 15% |
30. úroveň | 100% | 60% | 10% |
INTUICE | 75% | 60% | 35% |
A opět platí, že lehká obtížnost je lepší než realita, možná dokonce protivně lepší než realita. Ačkoliv tuhle dovednost netrénujete, snažit se nemusíte. Uspějete, téměř vždy, zvláště na vyšších úrovních. Střední obtížnost odpovídá hráčským představám téměř dokonale. Problém nastává u těžké obtížnosti. Sotva můžete čekat nějaké zvláštní bonusy a přitom vaše schopnost uspět s vyšší úrovní klesá až k naprosté neschopnosti a úspěchu jen v jednom z deseti pokusů... a nekončíme.
Průměrná netrénovaná dovednost
Průměr všech průměrů, něco co umíte jen tak trochu, nemáte nijak zvláštní talent ani jste to nikdy nezkoušeli natrénovat. Je to prostě běžná schopnost. V anketě jste odpovídali, že vaše průměrná netrénovaná dovednost by v lehké obtížnosti měla uspět ve dvou třetinách (65%) případů, ve střední obtížnosti téměř v polovině (40%) případů a i při těžké obtížnosti alespoň v pár (15%) případů. Ale je tomu tak?
| Lehká | Střední | Těžká |
1. úroveň | 70% | 50% | 15% |
11. úroveň | 75% | 45% | 5% |
21. úroveň | 75% | 40% | 0% |
30. úroveň | 75% | 35% | 0% |
INTUICE | 65% | 40% | 15% |
Zatímco na první úrovni jste na tom dobře, těžká obtížnost sedí, v lehké a střední jste na tom ještě lépe než byste možná měli být, dál už se to přiostřuje. V lehké je vaše úspěšnost stále vyšší než by bylo vhodné, ve střední se více méně přiblížíte tomu, jak by to mělo být, ale v těžké... v těžké se propadnete mimo šanci vůbec uspět. Ve skutečnosti není vaše šance 0% je ještě menší. Ani se situačními bonusy od spojenců nemáte prostě šanci. A to je špatné. Tady se shnilé jablko i třetí opravy dovednostních obtížností ukazuje naplno.
Něco pro šťoury
Mohl bych skončit předchozím odstavcem, ale každá analýza je samozřejmě jen tak dobrá, jako čísla za ní. Do výpočtů pravděpodobnosti úspěchů jsem započítával jen bonus vlastnosti, polovinu úrovně a případný bonus za trénink. Nezahrnuje situační bonusy, bonusy z odborností, vybavení nebo schopností (tj. powers). Při tvorbě jsem předpokládal maximálně průměrný případ. Postavu jiné rasy než člověk vytvořenou podle standard array: 16, 14, 13, 12, 11, 10, která si kdykoliv může zlepšuje své dvě nejlepší vlastnosti.