ad 1) převaha situace - v Dračáku i v D&D také platí, že byť postavíš proti obrovi +5 pouze veverku (btw. nevím proč, ale vzpomínám si na své zákeřné veverky z jedné komediální hry, které vrhaly magic missile) dá se převahy situace do jisté míry dosáhnout prostřednictvím skutečné převahy situace - veverky jsou výš, mají lepší informace, strategickou přípravu, vlákají obra do pasty, na hlavu mu sypou hromady ořechů...
ad 3) pokroku v D&D se říká - doplňující příručky. :-)) Samozřejmě můžeš si dotvářet i sám, ale vzhledem k masivním dodatkům již hotovým se obvykle snáze dobereš toho co hledáš (najdeš vydavatele, který má stejnou designérskou filosofii jako ty). Takže ano kontinuální změna pravidel je běžná - ba dokonce do jisté míry nutná, protože "zvyšování komplexnosti" je jedna z obecných hráčských preferencí trvale udržitelné hry.
Tak myslím si, že kdokoliv s "d20-fu" (pozn. objevil jsem nové legrační slovo :-p) větším než malým má solidní představu o tom, jak pracovat s inflací nebezpečí, tak jestli by to nebylo házení hrachu na stěnu.
D&D je nastavené tak, aby se po násobcích pěti kvalitativně měnila herní zkušenost. Takže srovnatelné nebezpečí (adekvátní Encounter Level) se dá doplňujícími podmínkami (viz výše - terén, příprava, překvapení...) měnit o až +4 ale jen obtížně o víc, protože o pět úrovní výš je D&D už trochu jiná hra.
Nicméně i když tohle je známý (a 30 let starý) problém, tak je vždycky vyřešen tak nějak částečně. Takže zatímco třeba takové ty ryze bojové inflační obtíže se zdají být zvládnuté, tak současné dovednosti jsou zvládnuté dost bídně (viz Epic Level Handbook), což se třeba snaží vyřešit v těch nových Star Wars (jak je na ně preview na d20.cz). To je právě problém té několikeré rovnováhy jak jsem tom mluvil - udržet jednu není problém, ale udržet jich několik vzájemně souvisejících, to už je krapet horší.