Za mě vidím největší potenciální přínos AI v tvorbě podkladů. Například když budu plánovat nějaké vloupání do cyberpunkové banky, tak AI zadám nějaké vstupní předpoklady a ono mi vytvoří například odpovídající mapku. Podobně tvorba NPC, atmosferických obrázků atd. Podobně by bylo rozhodně cool, kdyby AI bylo schopné nějak vnímat hru a podle toho, co se děje mixovat vhodnou hudbu na podkreslení, spolu s efekty atd. Dále si asi dovedu představit význam i pro nějakou inspiraci zápletek a brainstorming. Nad rámec toho popravdě moc velký přínos AI pro hraní nevidím a neočekávám. Dle mého je ta základní "formule" toho, jak se RPG dobře hraje (tj. zkrátka v příjemném prostředí, u stolu s fajn lidmi, s kostkami, papíry, mapkami atd.) natolik kvalitní a neprůstřelná, že pochybuju, že by to AI mohlo nějakým zásadním způsobem změnit.
K AI-hráčům: Osobně si myslím, že pokud z RPG začneme odstraňovat ten lidský sociální element tím, že začneme hráče nahrazovat AI (ať už GMy nebo ostatní hráče, to je v zásadě už irelevantní rozlišení), tak se tím vytratí to, co primárně dělá tabletop RPG tím, jak jej chápeme a proč jej hrajeme místo toho, abychom si šli prostě sednout a hrát na PC Diablo coop, Vermintide apod. Přestane pak dávat smysl si prostě jít sednout do obýváku k mapkám, kostkám a figurkám a lidi takhle s AI-GM hrát nebudou a prostě budou hrát nějaké coop virtuální RPG nebo MMO ala Skyrim/World of Warcraft s implementací AI procedurální generace světa, zápletek atd. A otázka je, jestli to pak můžeme chápat jako TTRPG v pravém slova smyslu.
AI-hráč mi nikdy inherentně nemůže dát to, co od lidských hráčů chci, čímž není jen simulace nějakého herního prvku. Hrát s AI-hráčem má pro mě podobnou logiku, jako kdybych si šel s robotem zatancovat. Fajn, pokecám si, ale ta činnost zdaleka není jen o tom samotném vydestilovaném aktu tance, že. Podobně jako jít s AI na rande. A ten společenský aspekt je tak důležitý, že představa, že by AI hráče nahradilo v nějaké velké míře (třeba 1:50, nebo i 1:1) mi připadá jako nereálné, nanejvýše u nějakých introvertních asociálů, kteří mají prostě problém najít někoho, s kým budou hrát (přičemž daleko víc věřím tomu, že za těch 10 let bude tak snadné najít si nějaké skutečné hráče a hrát třeba v nějakém realistickém virtuálním prostředí, že nahrazovat je AI bude úplně zbytečné).
A to ani nepočítám to, že podle mě bude trvat mnohem déle než 15 let, než se vynoří AI natolik sofistikované a kreativní, že dokáže plnohodnotně reagovat na všechen BS, který na něj hráči dokážou v běžné rutinní hře hodit :D
EDIT: Kde bych ještě viděl užitečnost AI, a to třeba i AI hráčů, a co mi pak došlo, je trénink. Kdybych si jako GM nastavil třeba 3 AI hráče a prostě na nich trénoval přednes, popis, přímou řeč, atd. To by pro mě asi taky mělo zajímavou hodnotu.