Přijde mi, ze stále narážíte na rozmanitost rpg i na rozmanitost jak k nim přistupovat.
Je to jakobyste se snažili shodnout na tom, co je potřeba, aby děti mohli začít sportovat.
Někdo řekne že stačí travnatý plácek, jiný že bez míče to nejde, třetí řekne, že bez sportovního klubu a trenéra se nikdy fotbal nenaučí hrát pořádně… a čtvrtý kroutí hlavou, protože si vůbec nepředstavoval fotbal, ale třeba orientační běh.
Nějakých ukázek začíná být spousta na YT, včetně českých. Už dávno není situace taková, že jediné zdroje ke hře jsou pravidla a vyprávění bráchy, jak hrál dračák na táboře s jiným kamarádem, který vedl hru poprvé.
Co mi připadá důležité, je vysvětlit rozdíl mezi pravidlově silnou hrou (třeba DnD, Shadowrun), kde se očekává, že v pravidlech je popsaná většina situací a přesné postupy jak co vyhodnocovat. Taková hra často svádí k powergamingu (play save a optimální rozhodnutí), smrt postavy je poměrně běžná, pokud postavy riskují a GM nefixluje ve prospěch postav. Jo a pravidla často definují svět (jsou popsaé rasy, povolání, kouzla, předměty apod.)
A mezi pravidlově odlehčenější hrou, kde pravidla nemají ambice rozhodovat všechno. Mnoho je necháno na hráčích a co se rozhodování týče tak na PJ/GM/vypravěči. K vypravěči je potřeba mít důvěru a musí mít mezi hráči nějaký respekt (aby se s ním stále nehádali). Což třeba pro hru dospělého s dětmi je většinou splněno.
Výhodou je, že setting je možné vymyslet vlastní (třeba podle jejich oblíbeného animáku), deníky postav bývají jednodušší (třeba i jen pár bonusů na to, v čem je postava výjimečně dobrá), situace se řeši většinou jednou mechanikou (i kdyby to bylo "hoď kostkou, jestli jsi specialista, tak připočti bonus a GM rozhodne o výsledku").
V takových hrách se moc neumírá na náhodu, spíš z příběhových důvodů. Příkladem je třeba Fate.
Teprve když se rozhodnou který přístup jim je bližší, tak bych řešil konkrétní hry. Protože tohle se v úvodu příruček moc nepíše. Když si přečtu klasické "vítej dobrodruhu", tak DnD 5e, DrD, DH, ZZ i Fate mi tvrdí totéž. Jak budu prožívat fantastická dobrodružství atd… Ale že ZZ má už v jádru zadrátovanou podpou survivalového hraní a systém se snaží být vyvážený, takže velké změny v pravidlech by ho mohly rozbít, zatímco Fate umožní hrát i pulpové superhrdiny, ale budu si muset dost upravit nastavení systému, s čímž se počítá… to už tak jednoznačně řečené není.