Ono zas jako výklad toho pořekadla je přeci není tak přímočarý, jak by někdo mohl tvrdit.
Biologii ani češtinu se nenaučíte díky tomu, že v ní děláte chyby.
A ani ve fotbale kopací dovednosti se moc nenaučíte tím, že při nich děláte chyby.
Na některé činnosti platí, že se z provedené chyby dá "poučit". Takže v jednání s druhými lidmi se poučíte, když dostanete před hubu, a příště se vám to třeba nestane. Je to ale trochu jiný typ učení :)
Hraní RPG je komplexní činnost, takže tam vliv poučení typicky je. Nemyslím si ale, že by chyby byly nějakým základním kamenem toho, aby se člověk u hraní / vedení hry více bavil a více se bavilo i jeho okolí. Koneckonců, ne každý je schopný provedené chyby vidět a poučit se z nich.
Mně, narozdíl od Jersona, nijak netrápí, když k RPG přijde 10 nových lidí a všech 10 jich odejde s tím, že už to nikdy nechtějí hrát. Nemám pocit, že by to byla nějaká škoda pro kohokoli (pro ně, pro mě, ...). Stejně jako nemám ambici, aby v našem šachovém klubu, který má přes 100 členů, zůstal každý, kdo se přijde podívat, nebo ho tam dovedou rodiče.
Kdybys Jersone trochu povolil ten cíl, tak by se ti myslím hledal požadovaný materiál snáz, který těm, kteří u toho mají chuť zůstat i přes úvodní překážky, třeba opravdu pomohl se učit.
Co se rady o zábavě týče ... tak její hlavní problém není v tom, že je povrchní, samozřejmá, nebo vágní. Hlavní problém je, že nepomáhá - protože nováček neví, co má udělat pro to, aby se bavil (on, nebo jeho spoluhráči). Narozdíl od třeba fotbalu tohle není u RPG vůbec jasné a dané ... bude se bavit jen tím, že je mezi kamarády? Nebo tím, že může hrát postavu? nebo tím, že bude vítězit v bojích? vyprávět příběh?
Vzhledem k tomu, že někoho může bavit vše z toho a někoho jen třeba jeden z těchto bodů, ale zase hodně ... tak má ta rada "hlavně se bavit" malou šanci pomoci v tom, aby si člověk dokázal říc, "jak se podle ní sakra mám chovat a jednat?" ;)
Lethrendis píše:
Jo, dokážu. Pár procent geniálních by se cítilo naprosto fajn a zbytek vzdělávání by se zhroutil
Proč?