Šaman: tenhle nihilistickej relativismus nedává smysl o nic víc, než kdykoliv jindy. I čisté umění je věc, která, byť subjektivní a silně podléhající talentu, se nejen dá naučit, ale i se běžně učí - existují celé školy, které to vyučují, s odbornými učiteli, kteří následují osvědčené výukové postupy.
RPG sice obsahují dost uměleckých prvků, ale i hodně "řemesla" - a to o čem se tu bavíme spadá především pod to "řemeslo". Takže stejně, jako máš good (a občas i best) practices pro výuku kreativního psaní, herectví, vypravěčství nebo hudby, tak není důvod, aby totéž neplatilo v RPG.
Popravdě celá tahle skepse k existenci dobrého přístupu pro nováčky mi přijde že recykluje tři témata:
a) nelíbí se mi, že někdo doporučuje něco jiného, než co hraju já
b) když sme začínali my tak nic takového nebylo, takže to ani být nemůže
c) intuitivně se mi zdá, že nic takového není, takže není
Všechny tři jsou za mě nesmysl. Celou Scénáristiku jsem začal psát s naprosto opačným předpokladem - že existuje obecný způsob, kterým je dobré začít, a že to je právě ten, který v ní (nebo minimálně v jejích úvodních dílech) předkládám. Bez ohledu na to, zda to je právě ten způsob, u něhož daný GM nakonec skončí, bez ohledu na minoritu, které to sedět do začátku nebude a bez ohledu na mrmlání těch co tvrdí, že to není o nic lepší než něco jiného - sorry, je. Pokud má někdo jen dojem, že není, bez něčeho dalšího, jen prostě protože proto, tak sorry, not interested. Pokud má někdo dojem, že něco konkrétního co předkládám by šlo nováčkovi předat líp (nebo že by bylo lepší předat místo toho něco jiného), tak si to s velkým zájmem přečtu.
Tzn. pokud se někdo ptá, co je nejlepší doporučit do začátku nováčkovi za postupy - ty co píšu ve Scénáristice. Dá se to (na)učit i jinak? Jistě. Ty postupy co píšu ale ušetří dost času a trápení a předají solidní základ v nejkratší možné době.