Jerson píše:
Pokud by Vypravěč měl volit jen mezi railroadem a sandboxem, tak nevím, co bych mu doporučoval, ale myslím si, že právě má i jiné možnosti, méně náročné na přípravu a více jasné pro hráče.
Co jsem tím chtěl říc, je moje zkušenost s hráči, kteří žadonili o railroad (jejich slova), že je to přesně to, co chtějí.
A to zároveň připouštím, že to bylo mým vedením (ne zcela) sandboxového světa, kde těch možností co dělat, jak se rozhodovat, jak se k čemu postavit měli hodně ... ale když to hraješ 3 hodiny jednou měsíčně po práci, tak tohle vlastně ani tolik nechceš, zejména ne v družině, kde má každý trochu jiné zázemí, trochu jiný morální profil ... takže sice si při domlouvání a rozhodování hodně zarolplejuješ, ale to prostě někdo nemá chuť, chce si zaházet kostkami, vyřídit pár goblinů a nemuset nic plánovat, rozmýšlet a volit.
Nedával jsem to jako důkaz toho, že railroad je bezva nebo nejlepší, ale že jsou situace, kde bude dobrý railroad pro hráče nejzábavnější variantou. A to navzdory těm, kteří budou říkat, že railroad bere hráči volby a je fuj fuj. Ne každý hráč vždy ty volby vůbec chce.
Já jsem v posledních měsících právě kvůli tomuhle vlastně přestal hrát, protože mě vymýšlení a vedení railroadů moc nebaví a ten tlak od některých (ne všech) hráčů byl.
Mně tyhle debaty sandbox x railroad připadají zbytečně vypjaté. Jasně, někdo to nemá rád, někdo s tím má špatnou zkušenost, že mu to bylo nuceno, když o to nestál ... ale hned se u toho křižovat a polévat svěcenou vodou ... proč.
Nebudu railroad vynášet do nebes, ale tvrzení, že pro začínající GM rozhodně není vhodný nebo snad je přímo hrozný, neberu.
A jestli je složitější připravit dobrý a fungující railroad než sandbox, nebo cokoli mezi tím? Je to náročné na to, být připraven na eventuality, které by to z kolejí mohly logickým způsobem vyhodit + mít s hráči domluvu, že se v nějaké podobě railroad hraje, aby to věděli dopředu, nezjistili to až při hře o pokus prorazit neviditelnou stěnu bokem z cesty lesem, protože GM tam nic připraveného nemá a neví co s tím.
A připravená dobrodružství jsou většinou nějaký typ railroadu (kupříkladu Kovářova dcera neobsahuje možnost, že by postavy osvobodily Sáru hned na začátku únosu, na kraji lesa; pak je dané to, že bude probíhat pronásledování v nějakých dalších fázích, které vyžadují, aby goblini se Sárou nebyli zastaveni hned, atd.).
To neznamená, že je to špatně. Dobré předpřipravené dobrodružství je bohatší (a to Kovářova dcera je) v tom, že na volbách hráčů záleží v nějaké míře to, jak se co ve hře odehraje, i když to "co se odehraje.
Jestli to, že na rozhodnutí hráčů pronásledovat hned, později, či ještě později ovlivní kolik čeho shoří, umře a jak silná bude opozice v některých dalších scénách, znamená, že už to pro někoho railroad není (a jestli proto, že mu to označení vadí, nebo pod tím vidí něco jiného) ... bude jistě obsahem dalších debat :)