malkav píše:
Jerson: Roleplay ze strany hráče tam není, to je fakt. Na druhou stranu, jestli se nepletu, je ten příběh psaný k tobě, jako postavě a ne o někom jiném.
Příběh má hodně her. Dokonce i kdejaká first/third person střílečka má příběh, někdy i dost komplikovaný a s možností voleb v určitých místech, ale jen příběh - navíc předpřipravený - pro mě neznamená, že jde o RPG. Navíc když hráčům říkám, že v RPG mají jednotlivý hráči vliv na děj a tedy i výsledný příběh, tak to jde už téměř proti smyslu gamebooků, které často mají jednu jedinou úspěšnou příběhovou linii (i když jsem narazil na jeden, kde se linie pouze větvila do asi 20 různých konců).
Píše:
Následně si pak člověk může uvědomit, že při hraní není omezen výběrem, ale vlastní fantazií (v rámci pravidel) a reakce a pocity postavy si určuje sám.
Teď nechápu - myslíš že si tohle uvědomí při hraní gamebooku? Protože bych řekl, že si to naopak uvědomit nemusí a pokud by mu někdo řekl, že jde o zážitek podobný RPG, tak by si mohl myslet, že i v RPG si bude moct jen vybírat z připravených možostí. Už tak musím občas hráčům vysvětlovat, že v RPG opravdu hráčům kostky neurčují, co jejich postava udělá - tedy ne ve všech.
Railroad mi přijde nevhodný vždy, pokud nepokrývá všechny rozumně dostupné možnosti, což je zase dost náročné na přípravu a nováčkům bych to rozhodně nepodporučoval, protože i když si ke každé situaci připraví jen dvě řešení, tak minimálně polovinu z nich připravují zbytečně. A to dvě řešení v nevětvící se linii je pro mě naprosté minimum pro vyvolání dojmu, že hráči můžou ovlivnit alespoň něco.
sirien píše:
Ne.
A nějaké delší zhodnocení bys neměl? Třeba v případě, že ta "airsoftová bitva" obsahuje třeba i komunitu civilistů, které na jednu stranu ovlivňují vojáci svými činy, třeba postavením školy nebo vykopáním studny, a na druhou stranu činy povstalců či teroristů. Protože třeba to mi pro hráče takových vesničanů už jako larp připadá. Tobě ne?
Log 1=0 píše:
Pokud nováček nezvládne° vytvořit sandbox, vytvořit railroad nezvládne už tuplem.°°
A jsou jen tyhle dvě možnosti? Nebo tedy znamená sandbox vždycky to, že GM vytvoří poměrně komplexní prostředí, ve kterém se hráči můžou alespoň jedno sezení pohybovat, aniž by ho opustili, a přitom mají mít dostatečnou volnost?