to GOLEM: railroad se tu už tuším řešil. A určitě se dá u začátečníků tolerovat. Dokonce si myslím, že zručný GM může takovou hru vést tak, že hráči to ani nepoznají, ale dobře to není.
A protože tu všichni víme, že je to jedna ze začátečnických chyb, plácáme (alespoň já) sem svoje moudra.
Také můžeš mít postavené dobrodružství tak, že hráči budou pořád něco řešit a něco rozhodovat, ale výstup z toho bude jen jeden. Vždycky to skončí ukousnutým prstem a pádem do sopky.
Pro hráče to může být zábava, ale osobně si myslím, že GMovi to kromě výstřiku ega nic moc jinýho nepřinese.
Mě osobně baví sledovat, jak se děj v rukou hráčů vyvíjí. A nejde o to aby vše vymýšleli hráči (i když klidně můžou, to už záleží na systému a preferencích), ale kam je napadne jít koho zmlátí a koho naopak nechají být. A moje zkušenosti jsou takové, že ta hráčská banda vždy vymyslí něco co jsem nečekal, a to je na GMování to zábavné, pro mě :-)