:-)
Ano, na kuchařské diskuzi s názvem "Jak začít vařit" bych taky napsal vařte co chcete a jak chcete, ale hlavně nikoho neotravte. I když je to přeci jasné, že.
Nováčci, hlavně ti mladší mají často sklon brát pravidla jako kánon. A přitom RPG pravidla jsou doporučení. Proto rada aby to byla hlavně zábava, ale jak jste správně pochopili bylo to převážně mířeno do vašich řad (postižení se poznají sami :-)). Mě z těchto diskuzí přijde, že jste na to zapomněli hlavně Vy.
Nepřijde mi dobré trvat na přesných přístupech a vedení a "musíte to dělat takle, jinak je to špatně", když hrozí, že se u toho nováčci, nepochopivší přesně tyto rady, zaseknou a v podstatě je to může odradit. Proto důraz na zábavu, i když ve vašich očích už nejsem ani člověk. Možná mi to nebudete věřit, možná to budete považovat za herezi, ale i v deskovce "Plyšová hlídka" je toto doporučení. Holt povrchní hra.
Zajímalo by mě pochodování myšlenek, které dojdou k tomu, že "hlavně se u toho bavte", znamená "GM je zodpovědný za zábavu".
Ano i tady dělám chybu, že počítám s tím, že to bude dobře pochopeno, jako samozřejmost se u RPG bavit, ale ono není. Čím to? Je tedy dobře možné, že sofistikované články plné dobrých rad (bez ironie) budou špatně pochopeny a brány jako dogma.
Podle mě je špatně, když někdo zařízne hru či odradí hráče jen proto, že musí dodržet nějaké postupy. Radši nehrát než něco pozměnit či z něčeho slevit - to je dobrý přístup pro prvoliniové jednotky, kde nikdo nepočítá s tím, že přežijou, ale u hraní si?
Ať je to jak chce, GM je za tu zábavu pro ostatní zodpovědný nejvíce, ale jestli se u toho nebaví, proč to dělá? Můžete se u GMování bavit méně, ale stejně je to pro vás lepší alternativa než cokoliv jiného, jestli ne, je to nějaká patologie. Nicméně těch pár rad, co jsem výše, napsal je jistý druh zábavy pro GMa, která bude vždy jiná než zábava hráče. Ano jsou hry bez GM - proč se masověji nerozšířili?
Proč se to posunulo? Hlavní je zábava - asi proto, že někomu přišlo zábavné něco jiného. Posunulo to myšlení, které tu úspěšně popíráte. Ti designeři považovali za zábavné něco jiného. Stvořili něco co přišlo zábavné jiné skupině lidí. Nebo se pletu a vymýšleli něco aby se u toho lidé nebavili, jen mě zajímá jak jim to prodali?
Když se tak zamyslím, jak sem přijde začátečník a rozklikne si "Jak začít vést RPG" a co tu najde, tak je to docela smutné. Rád bych tu viděl doporučení, co se osvědčilo a co se vám vymstilo apod. Případně odkazy - tohle jsem vysvětlil tady a tady. Prostě aby to nemátlo tělem a lidem, kteří to tu rozkliknou to k něčemu bylo. Ano už se většina toho co tu je někde psalo a řešilo, ale když je tu takovýhle nadpis (Super Jersone) mělo by to tu být znovu. Bohužel jedinou věcí, která u učení pořádně funguje, je opakování.
tfuj
P.S. ale protože tohle nesplňuje kritéria vědeckého článku, nemám šanci, ani za mák