LokiB píše:
Sirien píše o DrD2. Fate u mě reprezentuje modernější přístup ke hře a větší zapojení hráčů do tvorby. (O což se myslím snaží i DrD2.)
DrD (1.x) je klasika - ty si vezmeš pistoli do střežené budovy a hodíš na úspěch, když se to nepovede, mohu jako GM vymyslet cokoliv. Tedy včetně přímého ohrožení tvého cíle (i kdyby se jenom spustil poplach a dotyčný utekl). Aspoň my jsme ho tak hráli - byl to první systém k dlouhodobému hraní a to rozdělení rolí PJ = svět a postavy = striktně jen postavy jsme drželi. Pokud chtěl hráč ovlivnit příběh mimo postavu, mohl to udělat mimo hru v hospodě s PJ - "hele, co skyby se ukázalo, že ten krystal je … <hráčský nápad>". A PJ řekl buď že už to má připravené po svéĺ, nebo "to zní fajn, to bych tam mohl zapracovat".
V (našem) Fate může podobu neúspěchu ovlivnit i hráč. Tím, že smlouvá při sázkách (není to ale zdaleka tak časté, většinou jsou sázky dost zjevné), tím, že má k dispozici pravidlo odstoupení, tím, že může navrhnout vynucení aspektu (něco se posere protože aspekt) a samozřejmě body osudu.
Což má dva efekty - za prvé
někteří hráči se na příběh dívají víc z nadhledu a přemýšlí spíš co je dobré pro příběh, než čistě jen pro postavu.
A za druhé i ti ostatní, kteří chtějí zůstávat v postavách, se méně bojí postavy riskovat. Na jednu stranu je fajn, když se hráč trochu bojí a nedělá zjevné hovadiny, na druhou stranu takoví hráči často hrají velmi opatrnou hru a dokud nemají dost informací, nezavážou si ani tkaničky. To se u nás dřív stávalo - jestliže máme tři řešení a všechna vypadají velmi nebezpečně, hledali jsme čtvrté "správné" řešení. Dnes si hráči vyberou z těch tří to které jim přijde nejzajímavější k odehrání. A ví, že je v tom nevykoupu, ale naopak že to bude
švihácké dobrodružství.
Ono se to těžko popisuje. Prostě se mi s nastudováním Fate (a souvisejících materiálů) změnil pohled na desktop rpg a za mě rozlišuji oldschoolový "dračák" (DrD0) a moderní Fate přistup.
Rozdíly jsou jak v pravidlech samotných, tak v mém přístupu k nim a k tvorbě dobrodružství a světa.