LokiB píše:
A je u tebe tak významné oddělovat vědomosti hráče a postavy? nehrajete tedy příliš otevřenou hru, kde by se na tajemství mezi hráči a jejich postavami nehrálo, že?
Je to o dost snazší na pamatování i na roleplaying. Když bych vzal dvě nové postavy, a jedna z nich by byla vedená zkušeným hráčem, tak se velmi pravděpodobně bude chovat až moc odlišně.
Soukromé papírky řeším jen občas, ale jde o to, že každý hráč a tedy i jeho postava byla na různém počtu misí, které se týkaly jiných fenoménů, a navíc různé postavy mají na jednu a tu samou misi rozdílné pohledy. A taky různá vysvětlení pro ty fenomény.
Ani jsem si nedovedl představit, jak moc se pohledy postav můžou lišit, dokud jsem si nepřečetl dvě hlášení z první mise. A s každou další misí jsem se jen utvrzoval v názoru, že to co si postavy (i hráči) pamatují z misí, co považují za důležité a jak si věci vykládají je prostě dost odlišné a právě ta odlišnost je zajímavá. Nehledě na fakt, že v mé hře se v postavách občas prolínají různé zájmy různých organizací.
Navíc osobně vůbec nemám přehled, jakou informaci může jaká postava vědět - mám přes čtyřicet postav, které hrálo nějakých šedesát hráčů (některé "putovní" postavy hráli postupně i čtyři hráči). Co která z nich ví nebo neví se nedá udržet v jedné hlavě.
Pokud jde o oddělování informací, tak je to složité. Přijde mi, že méně zkušení hráči informace mimo postavu využívají spíše hodně, zatímco zkušení hráči je naopak filtrují natolik, že jejich postavy působí až nekompetentně. A ještě víc ten kontrast vynikne, když moje skupina řeší postupně deset misí nějaký fenomén, a pomalu do něj proniká. A pak přijde úplný nováček, jak postava, tak hráč, který zkusím úplně jiný přístup a za jednu misi se dostane dál než "zkušená" skupina za celou dobu. Kdyby tu postavu hrál člověk, který se mnou už mnohokrát hrál, tak bych ho podezříval, že používá zkušenosti předchozí postavy a využívá je. A asi bych nebyl sám. Zatímco takhle prostě vidím, že nováček může přijít s nápadem, který opravdu předtím nikoho nenapadl a který funguje. Je to možná těžko uvěřitelné, ale skutečně se to stalo.
Aegnor píše:
Jersonovi nevadí, když bude hráč vědět víc, než postava. Pokud to dokáže dostatečně věrně oddělit. Zatím takového hráče nezažil. Je to spíš o jeho nárocích na uvěřitelnost. Zavřená hra je důsledek, ne příčina.
Ale jo, zažil jsem je, jen ne v Omeze, která je postavená na nejasných a protichůdných informacích a na různých přístupech k řešení problémů. Já si nemyslím, že by to nikdo nezvládl - spíše si myslím, že by takový hráč hrál zbytečně nedovtipnou postavu, jen aby to nevypadalo, že využívá informace, které by neměl mít. A myslím si, že stejně nikdo nedokáže doopravdy oddělovat takové množství informací a nebýt tím ovlivněn, že je to pro většinu hráčů zbytečně složité. Takže bych se rád vyhnul tomu, abych to toho oddělování někoho tlačil.
Hlavně to řeším spíše z teoretických důvodů, abych věděl, jaké možnosti napsat do pravidel pro jiné skupiny.