LokiB píše:
To je ale příklad špatného RR. V tom lepším mají pochopitelně rozhodnutí a akce postav své důsledky ... například na "intenzitu výsledku", což není tak těžké do RR zakomponovat.
Věc je celkem jednoduchá - pokud se důsledky akcí postav nějak projevují a mění výsledek, tak nejde o railroad. Pokud je předem dané, že padouch unikne, tak je jedno, jaké zranění mu postavy hráčů způsobí, prostě unikne. Na "intenzitě výsledku" nijak nezáleží.
sirien píše:
Asterion (moduly - dodatky - timeline).
Zrovna v Asterionu jsou věci dané, napsané. Nedějí se, už se staly.
Samozřejmě chápu, co se tím myslí, jen vidím dost zásadní rozdíl v odehrávání (v sandboxu), kde jsou nějaké zájmy různých hráčů, jejichž vlivy se řeší pomocí odehrávání scén za pomocí pravidel, náhody a dalších prvků, a rozhodnutí GMma, kdy se sice může zamyslet nad různými vlivy, ale protože musí zastupovat všechny strany, má nad výsledkem plnou kontrolu. Může si třeba určit různé možnosti a hodit si mezi nimi, ale nemůže do hry vnést něco, co sám nevymyslel. Zatímco podstata Sanboxu je v tom, že nikdo nemůže dopředu vědět, jakými všemi způsoby můžou události skončit, a každý musí během hraní brát v úvahu i vlivy, které do hry vnesli jiní hráči.
Což je ostatně jedna z podstat Multikampaně, která říká, že pokud chci, aby se věci skutečně děly i mimo pohled skupiny, tak nejlepší možností (a možná i jedinou možností) je nechat ty věci skutečně odehrát - v tomto významu doslova, tedy vzít další hráče a zahrát s nimi dané věci ze světa.
V mém případě byl výsledek takových věcí dějících se mimo pohled hlavní skupiny úplně jiný, než který bych do hry vložil já jako výsledek uvažování nad situací, a i když nebyl tak uhlazený, byl mnohem živější.
Ostatně ty bys to měl vědět nejlépe, protože kdybych měl odehrát situaci z konce Druhé války o svět, tak se z množství vlivů asi zblázním, a určitě bych nebyl schopen určit, že ke spuštění reaktoru nakonec dojde, ale až po dvaceti minutách od vyslání zprávy, a že nebude pracovat na 100%.
Přitom stačilo, aby se Ebon rozhodl jinak, nebo abys měl příležitost ještě tak k jednomu či dvěma úderům, a celá kampaň mé skupiny mohla dopadnou úplně jinak, (nutno říct, že velmi, velmi smutně, to bych jim asi nebyl schopen udělat, kdyby to záleželo jen na mně).
Loki, dělám si za toho GMma čárku. Už mám hráče, který raději než hraní sestavoval tabulky zbraní a uspokojoval se tím, že dokázal vybrat ty nejvýhodnější kombinace, takže teď mám z druhé ruky i GMma odehrávajícího věci, na které nikdo komě něj nevidí :-)