Píše:
Paladin chtěl šířit slovo svého boha do světa, slovem i mečem. Skřeti ho nezajímali prakticky vůbec, na svou víru chtěl obracet "humanoidní rasy", tedy lidi, a možná elfy. Působnost v celém království i za jeho hranicemi, rozhodně ne v okolí hradu
Mohl mu nějaký církevně / nábožensky nadřízený člověk vysvětlit, že "jelikož jsou i ti skřeti humanoidní rasou, šíření božího slova mezi ně je důležité ... a když to nepůjde, tak hubit je mečem je bezesporu záslužné a možná to pomůže obrátit ty přeživší na pravou cestu"
Ne, vážně. Máš pravdu v tom, že některé cíle postav prostě nesloučíš. Námořníka, co se chce jen plavit po oceánech s čistokrevnou suchozemskou krysou, která na lod odmítá vstoupit ... jako příklad.
Ano, je to na dohodě. Stejně jako ve hře nechceš cikánskou kovbojskou FBI agentku, a jsi schopný hráči vysvětlit, že se to nehodí, tak by mělo být možné se obdobně s hráči domluvit i na motivech.
Když jsem teď vyhlašoval aktuální kampaň, zeptal jsem se hráčů "mám nápad a chuť na hru v mírně alternativní husitské, polipanské době. Odehrávalo by se to zejména na území tehdejší Koruny České. Zajímalo by vás to?"
A hráči přišli s koncepty:
* anglický šlechtic, který odešel z bojů stoleté války ve Francii, když se tam vlády chopila černokněžná královna Johana z Arku a angličani začali dostávat na prdel. Teď žije jako žoldák v Čechách. Částečně jako meč k pronajmutí a zpustlá existence. Ovšem s vnitřním pnutím návratu na rytířskou cestu.
* johanitský rytíř, který byl vyslán z Rhodu do Čech, aby zjistil, jak se vůbec po husitských válkách daří tamním johanitských komendám a případně "vyšetřoval" hlášené výskyty okultních jevů, které se začaly objevovat.
* sirotek a bývalé práče, kterého se po konci válek ujali v Sázavském klášteře mniši, kde dostal určité vzdělání a vychování. přesto se nechtěl stát mnichem a tak odešel. nyní touží stát se slavným minstrelem, vypravěčem a hudebníkem
* poslední hráč nepřišel s ničím ... tak jsem pro něj navrhl koncept "středověkého detektiva", slezáka, který po neshodách a svých vlastnch okultních pokusech na univerzitě v Polsku musel utéct. Kontaktovalo ho jistá šedoeminenční organziace, která ho na začátku zabezpečila a on pro ni pak plnil některé vyšetřovací úkoly, kromě toho pak má vlastní "detektivní" živnost. motivy a cíle této postavy jsou vzhledem k hráči vlastně neznámé
A pochopitelně při hře také řešíme situace "já bych teď moc chtěl do Prahy na Univerzitu" vs "je třeba jet k bratrům do Strakonic" vs "V Čáslavy je tento měsíc regionální rytířský turnaj, který slouží jako kvalifikace do krajského přeboru, resp. třeba až do národního finále" ...
a stále je to o tom, že se ti lidé mezi sebou, s mojí interferencí, musí a většinou snad i snaží dohodnout. Jednou upřednostní jednoho, podruhé druhého. Ano, metaherního prokletí "jsme osudem odsouzení putovat společně" je v nějaké míře ve hře přítomno ... opět, pokládám za kvalitu hráčů a GM, aby to nebylo příliš násilné a nestravitelné.
Pro lidi, kteří hodně dbají na vlastní prožitek a motivace postavy ...Takové družiny, které nefungují, je lepší rozpustit a zkusit si udělat jiné postavy, které si více sednou. nedá se svítit, všechny postavy a ani všichni hráči prostě spolu hrát nemohou nebo nevydrží. Tak to je.
Popravdě moc nevěřím na to, že když si napíšeme do character sheetu společnou historii a společnou motivaci, tak nám to dlouhodobě vydrží, bez toho, abychom použili úplně stejné prostředky a debaty, jako když to tam mít nebudeme.