LokiB píše:
Ale může to být tím, že jsem hrál převážně s kamarády a ne s asociálními maniaky.
Ano, to rozhodně je rozdíl. Může to být také tím, že na rozdíl od tebe jsem jezdil na různé akce a hrál z různými náhodně sebranými lidmi, o kterých jsem občas nevěděl vůbec nic. Je pravda, že s některými z nich bych znovu nehrál a že i preference v rámci dané skupiny se občas lišily.
Na druhou stranu mi to pomohlo uvědomit si, kolika různými způsoby se dá k hraní RPG přistupovat, jaké různé zkušenosti s ním lidé můžou mít a jaké všechny problémy je třeba řešit, pokud má hra být pro nějakou majoritu RPG hráčů, nikoliv jen pro vybrané jedince.
efram píše:
Osobně si myslím, že je snazší hledat proč to jde, než proč to nejde
Napsal jsem snad, že to nejde?
Já tu píšu o problémech, kteří při hraní RPG hráči celkem běžně mají, a o možném způsobu řešení. Samozřejmě lze použít řešení "nehraj stěmi, kteří ti nevyhovují", což je skvělé, pokud má dotyčný jiné možnosti. Pokud má ale omezený počet potenciálních spoluhráčů a řešení "nehrát RPG" pro něj není vhodné, tak uvítá možnosti, jak takové celkem běžné problémy a rozpory účinně řešit.
efram píše:
Pokud GM (třeba ty (?)) přistupuje ke hře tak, že všechno postavám sebere a pak je uvrhne do zcela neřešitelné situace tak je no... špatný GM a fakt nevím proč by to dělal.
Já takové věci nedělám. Nebo přesněji neplánuju, že postavám seberu vybavení bez možnosti s tím něco dělat, abych tím cíleně vytvořil zábavnou situaci.
A pokud to nějaký GM udělá z neznalosti, na doporučení kamarádů nebo jiných hráčů, na základě přečtení nějakého dobrodružství, nebo jako kopii situace z filmu nebo hry, může to být i tím, že je jako GM špatný. Ale podle mě to může být tím, že je nezkušený, a prostě neví, jak to řešit jinak a co všechno takový postup obnáší.
A ať je nebo není špatný, jak se tedy má naučit dělat to lépe, když se to nedočte v příručce?
efram píše:
Pokud ty potřebuješ barvité popisy modelových PC, tak je to jen tvá preference. Většina lidí má nějakou představu, většina nováčků se stejně snaží napodobit svého oblíbeného hrdinu. Mimochodem nepřijde ti nucení spolupráce mezi hráči (potažmo PC) tak nějak moc diktátorské.
Je velmi těžké s tebou diskutovat a píšu to znovu. Nepotřebuju barvité popisy PC. Zato říkám, že nechat hráče, aby si vytvořili postavu podle svého oblíbeného hrdiny bez dalších úprav je postup, který snadno může vést k potížím - třeba když je ta postava asociál, samostatný jedinec a příběh, ve kterém se vyskytuje se točí jen okolo něj. Výsledkem může být hra, která nenaplňuje představy hráčů, protože si neuvědomí, že na rozdíl od filmu nebo knížky nemůžou hrát postavu, která (například) všechny své společníky při první vhodné situaci obětuje ke svému prospěchu. Přesněji že jí nemůže dost dobře hrát, aniž se na tom dohodne s ostatními hráči.
Nenapsal jsem nic o nucení do spolupráce. Psal jsem o možnosti a užitečnosti vytvoření vztahů mezi členy skupiny už při vytváření postav, nebo před začátkem samotné hry.
efram píše:
Mě rozhodně neevokuje, že je to nutně naprostej samotář a nebude fungovat v družině........ a takto bychom mohli pokračovat dál a dál.
Můžeme. Můžeš stále psát, jak to připadá tobě a co ty bych chtěl. To samé může psát Loki. Pro mě to nemá žádnou souvislost s tím, jaké problémy a potíže plynoucí z takového vytváření postav mívají jiní hráči. Ne všichni a ne vždy, samozřejmě. Ale dost významná část z nich, aby mělo smysl tento problém řešit.
Pokud to vy ve svých skupinách řešit nepotřebujete a nemusíte, ani jste nikdy nemuseli, je to rozhodně výhoda pro vás a budiž vám přána. Nevím, co víc bych k tomu měl napsat.
efram píše:
Tvoje nároky mi přijdou pomýlené a ani nutně nevedou k lepší hře/pravidlům jako takové.
Ano. Máloco tady říkám nutně vede k dobré hře. Osobně si myslím, že udělat dobrou hru je umění. To co řeším, co chci a čím se zabývám je jsou rady a doporučení, které povedou ke hře, která nebude špatná. Nebo nebude špatná kvůli neznalosti hráčů.
Aegnor píše:
Proč se musí GM ptát, jestli by tohle a tohle vadilo hráčům? Proč musí dopředu explicitně říct, že následující dobrodružství zvládnou odehrát i bez vybavení? Sakra snad jako hráč věřím GM, že ví co dělá.
To je dobře. Pokud mu můžeš věřit, tak mu věř. Na druhou stranu já si myslím, že různí začátečníci a nepříliš zkušení GMmové toho mají na starosti i tak hodně, takže aby sledovali a odhadovali, co se bude líbit pěti hráčům aniž by se jich na to zeptali je pro ně dost náročné. A pokud je k tomu nenavedou pravidla a nepomůžou jim s tím, tak kdo to udělá? Jak GM pozná, že jím připravená situace bude zvládnutelná i bez obvyklého vybavení hráčů? Má dost zkušeností, aby herní situace dokázal zvládnout, aniž by byl k postavám moc tvrdý?
Log 1 to píše dobře - lepší mít rady a nepotřebovat je, než rady potřebovat a nemít je.
Navíc mám silný pocit, že všichni tři automaticky vycházíte z předpokladu schopného, zkušeného a dobrého GMma, který svou roli zvládá. Ano, hrát s takovým člověkem je rozhodně výhra a takový GM nepotřebuje žádné rady a doporučení, které tu řeším.
Nicméně - kolik je takových GMmů? Kolik jich je dostupných hráčům? Kolik z nich nevyhoří po pár letech?
Já sám jsem byl dlouhé roky v situaci, že nejlepší GM široko daleko jsem byl já sám. Přitom to označení "nejlepší" rozhodně nebylo z mé hlavy, ale byl to názor asi tří nebo čtyř desítek hráčů, kteří se mnou hráli. Vzhledem k tomu, že jsem se k vedení hry dostal z donucení a raději hraju postavy než vedu hry, a že o svých schopnostech mám celkem realistické představy mě to přivádí k závěru, že hodně GMmů bylo hroších než já, a tedy spíše průměrných, až špatných. Ale jejich hráči neměli nikoho lepšího, kdo by jim vedl hru (což tu opakuju už po několikáté).
Moje doporučení a rady jsou určené právě takovým GMmům, aby jim pomohly vyhnout se špatnému vedení hry, ulehčily jim práci, ukázaly možnosti, navrhly různá řešení.