Xyel píše:
nebo že by daný závod na okruhu nedojel
mňo tak tim bych si nebyl tak jistej... bys taky mohl vyletět ven nebo jet tak pomalu, že tam způsobíš kolizi nebo bys mohl nezvládnout chování auta v zatáčce při vysoké rychlosti s ostatníma autama natěsno okolo...
Tohle srovnání má jeden zásadní problém - sice ukazuje, že skill nabraný z běžného užití (jízda do práce) není adekvátní skillu pro speciální situaci, jenže už nám tu chybí ten prvek srovnání vůči "pěšákovi".
Jistě, pokud umíš bojovat a jezdit na koni, tak budeš schopný jet na koni s mečem v ruce. A nejspíš i zvládneš nějak tim mečem ze sedla mávnout. Jenže mávnout mečem a efektivně bojovat není totéž.
Takže jistě, když umíš jezdit a bojovat, budeš v sedle lepší bojovník, než někdo, kdo umí bojovat, ale neumí vůbec jezdit. Stejně, jako někdo kdo jezdí autem do práce má lepší kvalifikaci na jízdu na okruhu než někdo, kdo ani nemá řidičák.
Jenže to je pořád na míle daleko od profesionálního závodníka / někoho, kdo se učil přímo bojovat z koně.
A tady narážíme na ten problém ve srovnání - otázka není, jestli budeš jako bojovník co umí jezdit v sedle lepší bojovník, než někdo, kdo neumí jezdit - otázka je, jestli budeš v sedle lepší bojovník, než na zemi.
Tohle je něco, co mám dojem, že sem tu už několikrát vysvětloval - boj není jen o mávání zbraní. Popravdě - skill v mávání zbraní v boji ve skutečnosti ani není nejdůležitější (podobně jako znalost chvatů... to, že umíš v doju na žíněnce sejmout týpka v kimonu na 50 způsobů ještě neříká moc o tom, jak si povedeš večer na ulici když na tebe vystartuje přiožralej týpek s kudlou v ruce)
To, na čem záleží, je orientace, schopnost timingu, práce se vzdáleností a celkový pohyb (vykrokovávání, natáčení, úhlování...) - a to je právě ten moment, kdy v boji z koně narazíš na zásadní problém. V sedle si statickej - nemůeš se hýbat, úhlovat... to všechno děláš skrze koně. V sedle máš úplně jiný postoj, úplně jinou dynamiku pohybu, nemůžeš se jen tak vytočit, jen tak skrčit. Celá práce s vlastní vahou je odlišná, točný moment v ramenou je najednou omezený, protože máš fixovanou pánev... tohle všechno je najednou úplně jinak.
Netuším, jestli si někdy jezdil nebo jak moc umíš bojovat; a znovu zopakuju - určitě Ti nechci brát to, že chceš mít ve hře nějakou stylizaci a určitě nechci dupat na "realističnosti" hry. Komentuju jen tu Tvojí poznámku, že Ti to přišlo reálně nesmyslné.
Xyel píše:
schopnost boje na zemi či ježdění na koni není nijak určující pro boj na koni
Tohle už netvrdím.
Já tvrdím, že abys uměl bojovat na koni, pak musíš nejdřív umět bojovat na zemi i jezdit na koni a pak se můžeš naučit bojovat na koni.
DrDII tam tuhle kauzální vazbu nemá (to be fair - to není chyba celkového systému, je to jen chyba blbě rozvržených dovedností napříč povoláními a jejich navazujícími povoláními a šlo by to docela dobře urovnat - MarkyParky: jestli se motáš okolo, tak tohle je zrovna takovej detail, že vás v té revizi moc práce stát nebude) a tvrdí, že boj na koni je zcela nezávislý na boji na zemi (stejně jako střelba z koně je nezávislá na střelbě ze země).
Xyel píše:
dobrodruh, který umí prachmizerně bojovat na zemi a nikdy nejezdil na koni měl být v boji na koni stejně dobrý jako dobrodruh, který běžně jezdí na koni a umí skvěle bojovat na zemi a tedy pokud se potkají koňmo, oba začnou konflikt tím že rituálně sesednou z koně.
Hm. Pro potřeby diskuse teď prosím ignorujme skutečnost, že když potkáš týpka na koni, tak předem nevíš, jak dobře na něm ne/umí bojovat. (protože pokud nevíš, jak dobrý soupeř proti Tobě stojí, pak dává smysl, aby ten první bojovník ihned sesedl... u toho druhého už to tak jisté není)
Tohle je ve skutečnosti docela game designový problém. Kdybys chtěl nějak vyjádřit realitu, asi bys musel říct něco ve stylu "boj z koně je nižší ze skillu jezdectví a boj, -X" a pak k tomu dodat "a pokud chceš, můžeš si vzít feat 'kavalír' a pro boj na koni nemít žádný postih" nebo tak něco.
Jenže jak tohle vyjádřit v systému, který používá prostý jeden bonus bez dalších úprav?
Technicky by to mělo být tak, že bys neměl dovolit, aby povolání, které může bojovat z koně, nedávalo tentýž bonus pro boj na zemi (nebo totéž pro jízdu a střelbu pro archetypální případ "zvěd") - tím dosáhneš toho, že pokud někdo umí něco na koni, tak to umí i na zemi, což dává smysl.
Problém je to druhé, co chceš - aby to, že umíš něco na zemi a umíš ještě k tomu jezdit znamenalo, že při jízdě nebudeš úplně neschopný. Tahle situace pak může nastat v momentě, kdy si vezmeš základní povolání, co Ti dovolí bojovat na zemi, a jiné základní povolání, co Ti dovolí jen jezdit. (Tady jsme mimochodem zpátky u DrDII jako "vesnické" fantasy - osobně nechápu, proč by mi povolání dávalo "jen jezdectví" - osobně beru jako fantasy archetyp, že postavy "jen jezdit" prostě umí, takže jezdecký skill u classy bych pak už vždycky chápal jako "něco navíc" - třeba právě ten boj ze sedla)
Teoreticky můžeš řešit tím, že řekneš (obecné pravidlo), že pokud jsi v situaci, v níž se uplatňují dvě různé dovednosti z různých povolání, pak automaticky používáš tu nižší. Tj. pokud máš třeba bojovou classu +4 a jezdeckou classu +2, pak si při boji v sedle házíš s +2 (což by mi i přišlo jako dobrá aproximace reality... ten skutečnej vztah jezdectví a boje pro boj v sedle stejně matematicky přesně nezachytíš).
Problém Ti pak nastane v momentě, kdy do toho přidáš nějakou pokročilou classu, co tohle spojuje v nějaký "boj v sedle", protože Ti může nastat situace, kdy máš třeba bojovou classu +4, jezdeckou classu +2 a classu s bojem v sedle +1 - v ten moment by specializovaná classa dávala horší výsledek, než jsi měl původně, což sucks.
Řešením by pak mohlo být úplně škrtnout dovednost "boj v sedle" a nahradit jí Zvláštní schopností povolání která říká, že v případě kombinování dovedností X a Y (jezdectví, boj) z různých základních class si začneš počítat ten vyšší bonus.
Na jednu stranu to je "triviální" úprava (tenhle problém není v jádru DrDII, je to jen zpackaně navržená "periferie" systému; problém je, že podobných věcí tam je samozřejmě hodně a hráčům se nedá vyčítat, že nemají náladu si doma opravovat hromady autorských blbostí...)
EDIT: samozřejmě, i takhle by pořád bylo pro někoho s bojem +4 a ježděním +2 výhodnější sesednout. To bys mohl eliminovat tím, že zavedeš další pravidlo, že bojovník na koni dostává navíc ke svým zdrojům i zdroje koně - a může zjizvit svého koně. V tu chvíli by si bojovník s bojem +4, ježděním +2, s koněm, ale bez skillu na boj z koně musel vybrat, jestli chce sesednout a dostat větší bonus, nebo zůstat v sedle s nižším bonusem, ale s více zdroji k dobru.
Což, mimochodem, už skutečně zní až překvapivě smysluplně - proti nějakému niemandovi by se mu vyplatilo zůstat v sedle, ale proti adekvátnímu pěšímu protivníkovi nebo proti trénovanému jezdeckému bojovníkovi už by to zdaleka tak výhodné nebylo...