Píše:
Nevím, asi je to spíš relativní, vzhledem k plovoucímu DC a standardnímu hodu k20 + bonusy je 25 % navrch pořád jen a pouze 25 % navrch a je jedno, jestli je to na 1. nebo 30. úrovni.
No to právě to je ta frustrace, že za celou kariéru ses nikam neposunul.
Vem si, že když budeš mít vlastnost+level na 1. úrovni +0, +5 za trénink a házíš k20 proti DC 8, tak máš 90% šanci, že to hodíš (netrénovaná postava 65% šanci). Tj. rozdíl 25%. Za kariéru si dobrodruh zvýší 8krát dvě hodnoty vlastností o +1. Tj. průměrná hodnota vlastnosti se zvýší o 2,7. Pro jednoduchost řekněme o 3, tedy průměrně ti vzroste bonus vlastnosti o +2 (U hlavních vlastností víc, u vedlejších míň.) Takže počítejme 30. úroveň +2 za vlastnost, +15 za úroveň a +5 trénink. Tj. celkově +22 vs. DC 24. Trénovaná postava má 90% šanci na úspěch, netrénovaná 65%. Ten bonus za (úroveň + vlastnost) je významější (+17) než bonus za dovednost (+5) a navíc vzniká frustrace, že za celých 30 úrovní ses nikam neposunul.
Oproti tomu 5e: Na 1. úrovni máš zdatnostní bonus (za trénink) +2. Tj. o 10% větší šanci vůči netrénované postavě vzhledem k DC. Za 20 úrovní si zvýšíš hodnotu vlastnosti v průměru o 2 (tj. bonus o +1) (každé povolání jinak, ale průměrně), přičemž +5 je maximální bonus za vlastnost (tj. zvýšíš si hlavně neprimární vlastnosti) a zdatnostní bonus se zvýší na +6. Na 20. úrovni máš tedy o 30% větší šanci než netrénovaná postava. A je jasně vidět kariérní růst postavy (oproti postavě na 1. úrovni si zvýšíš celkový bonus o +6 až +11).