Nakonec jsem se k tomu dostal až teď...
Článek se mi hrozně líbí, už proto že víceméně shrnuje to k čemu jsem se relativně dlouho hrabal čtením především Essoteroristů, Alnagových překladů Lawse a diskuzí na nejrůznejších fórech. Já k němu zatím bohužel moc nemám co dodat, protože kampaň ve který chci všechny ty principy vyzkoušet jsem rozjel teprve nedávno a doteď se odehrál spíš akčnější začátek; na vyšetřování a skládání faktů snad dojde. Ale určitě se se přihlásím jak budu mít víc praktických zkušeností z konspiračně-detektivní kampaně.
Naoki píše:
Já mám dotaz: jaký systém bys doporučil pro "akční detektivku"? Resp. detektivku kde nestačí pachatele vypátrat, ale ještě ho musí tým zneškodnit (čili, nemohou se spoléhat na to že to udělá policie, či jiný orgán). Protože IMHO právě ty Esoterrorists na tohle nejsou stavěny.
Co se týká systému na vyšetřování, souhlasím s tím že systém by neměl házet klacky pod nohy tím že z vyšetřování udělá doménu jen některých postav - typicky Investigation skill, určený k házení na nalezení stop, což je nepříjemné v normální hře a pravděpodobně zcela pohřbí detektivku viz. článek. Ale mě třeba FATE svého času naučil si upravovat seznam skillů u prakticky jakékoli hry, kterou vedu a především nahrazovat či vyhazovat skilly, o kterých si prostě neumím představit situaci kdy by se na ně házelo nebo kdy bych aspoň bral v potaz jejich hodnotu (i když v tom případě je mnohdy lepší z nich udělat spíš něco jako featy/talenty/cokoli ta hra má kromě skillů).Takže víceméně jak už bylo řečno, cokoli co umí boje, které se ti budou líbit, ale přitom u toho bez větších problémů jde upravit skill list je podle mého ok. Takový ideální stav by byl seznam, kde by každý skill měl nějaké aktivní (kde by se obvykle házelo) a zároveň investigativní použití (kde by se bralo v potaz jestli ho máš nebo ne a případné hody by řešily spíš jestli se ti při nalezení stopy stanou nějaké komplikace).
Já momentálně používám nWoD/Huntery, jen místo Investigation (které se mi nelíbí z výše uvedených důvodů) mám Tradecraft (znalost špionážnác postupů a organizací, aktivní použití je např. nepozorovaně někoho sledovat v davu, schovávat štěnice apod., investigativní - poznat že v hotelové lobby se pohybují undercover surveillance týmy nebo vědět které organizace používají jako jed polonium) a místo Empathy (jednak nemám rád když s tím hráči spamují u každého jen trochu důležitého NPC a krom toho to má ve srovnání s jinými skilly dost omezené použití) Explosive Devices (protože je zábavný jak lidi na tuhle změnu reagují; aktivní použití - stavění bomb, jejich umisťování a zneškodňování tak aby na nelogicky umístěném displeji zůstalo co nejmenší číslo, investigativní - jak moc profík byl původce nějakého výbuchu, co všechno k akci potřeboval a kam musel jít aby to sehnal). Je to ale modifikace pro špionský thriller, kde se prostě dá čekat sledování a vyhazování věcí do vzduchu, do civilnějších detektivních příběhů by se to nehodilo.
Celkově v nWoD není problém vyměnit jeden skill za jiný, jen by se neměl (příliš) změnit jejich celkový počet (píšou autoři). Nemusí ale být (nebo jsem aspoň na žádný důvod nepřišel, krom toho že už osobák nebude tak pěkně pravidelný) stejný poměr sociálních, mentálních a fyzických skillů.
sirien píše:
C&L na tom jsou hůř, protože dávají důraz na class-powers které obvykle často moc nezapadají, ale jedna dvě classy se naopak zvládnou uplatnit hodně (Rogue/Thief, random verze Wizarda), ale pokud disponují nějakým rozumným skill-modulem (d20 většinou jo) co má dostatečnou váhu v tom systému, tak to také jde.
Zrovna C&L systém jsou dle mého většinou dost použitelné, protože docela často mají skill systém, který ale mnohdy nebývá (nebo aspoň nemusí být) příliš vázán na class. Takové D&D 2, 4 a 5 by dle mého bylo docela ok, 3 by se dala kdyby se neřešily class skilly a fighteři dostali víc skill pointů nebo se celý jeho skill systém zahodil a použily třeba backgorundy z 13th Age.
Ještě mě napadá že pokud by někdo toužil po kombinaci D&D a vyšetřovacího systému z GUMSHOE, Pelgrane Press vydává
Lorefinder.
EDIT, lehce OT a spíš k pokračování o konspiracích, v klidu přeskočte:
sirien píše:
Osobně jsem pořád ještě nečetl Delta Green, ale ta je na to pokud vím přímo stavěná
Tady je to složitější, ona totiž systém má a nemá. Původně je to modern sourcebook pro kultovní
Call of Cthulhu (pokud máte pocit, že rpgčka procházejí postupnou evolucí, tak CoC, resp.
Basic Roleplaying je mezi rpgčky něco jako žralok mezi dnešními živočišnými druhy - svět se za 400 milionů let/od roku 1981 dost změnil, ale oni to moc neřeší a jsou tu pořád), který updatuje Cthulhu Mythos do devadesátých let a řeší věci jako proč by se vlastně nějaká parta vyšetřovatelů měla vydat na druhý konec kontinetu, pátrat po věcech které je minimálně dostanou do psychiatrické léčebny. Systémových věcí tam zas tak moc není, takže nebyl takový problém později vydat stejnou příručku s d20 staty (pro Monte Cookovo Call of Cthulhu d20). A když vyšlo Trail of Cthulhu, tak mělo i miniálně jednu referenci na téma jak v něm hrát DG. Původní Call of Cthulhu se ale bere jako standart a všechny novější doplňky (hlavně z časopisů jako Unspeakable Oath a bohužel záhy zaniklého The Black Seal) dělají staty pro CoC (jakékoli edice co je zrovna aktuální, protože je to s drobnými změnami pořád to samé).
A aby toho nebylo málo, asi čtrnáct dní zpátky byla zveřejněna
beta plánovaného stand-alone rpg Delta Green, což je update DG pro post 9/11 svět (11. září 2001 je dost přelomové datum pro zpravodajskou komunitu a fungování nejen amerických tajných služeb), která má mít i vlastní verzi BRP/Call of Cthulhu. Což je takový žralok kladivoun - odborníci budou hodiny mlít o rozdílech, ale stejně jako běžný člověk neřeší jaký čumák patří k té ploutvi co kolem něj krouží, normální hráč při hře zas tolik rozdílů neuvidí.