Gurney: Původní autoři které edice a kterých světů které to rozpracovávají, prosím pěkně? Ono tu totiž narážíme na podobný problém, jako je u Mágů a Technokracie - přesvědčení někdo nadesignoval s představou, že se postavy budou pohybovat převážně na škále CG - NG - LG - LN, případně pak TN nebo CN. E bylo (stejně jako původně Technokracie v Mage) vyhrazené pro záporáky a jeho definice je tak trochu definice kruhem:
Zlo je zlé, vezmeme zlý prvek a jeho stoupencům přiřadíme zlé přesvědčení, tudíž se budou chovat zle a tadá, máme to herně pořešené. V oné prastaré době první generace RPG kdy gamistický design brutálně převažoval nikdo moc neuvažoval o nějakém "hlubším" roleplayingu a tak se nikdo ani nenamáhal zamyslet nad tím, že tahle definice není moc herně friendly pro kohokoliv kdo by chtěl E postavu. E aligment byl zaprvé terč směřující paladina (a za ním vlající družinu) do questu a zadruhé strašák - "if you really do this, I will shift your aligment to evil!" Ostatně si z toho komunita dělá i
otevřeně srandu. Trochu jako WoD Morality, jen o dost hůř rozpracované - mechanika bránící hráčům aby chodili okolo a prasili přes čáru.
Pokud chceš hrát E tak jak bylo zamýšleno, tak jako fajn, ale nevidím moc cest jak to hrát nějak zajímavě - tj. aniž bys obratem hrál šílence.
To co jsem popsal já umožňuje zachovat všechny mechaniky, nijak nezměnit vyznění věcí (ostatně i ti šílení kultisté obvykle slouží svému kultu protože jim nějaký démon slíbil nějakou posmrtnou nekonečnou blaženost nebo protože mu někde zaprodali Duši a teď se o ní bojí a čert vzal svět když jde o to vyhnout se aspoň na chvíli následkům své chyby - obojí snadno shrneš pod sobectví) a přitom přenést celou věc do roviny, v níž lze vytvořit rozumnou a skutečně se nějak zle projevující E postavu, která by zároveň byla plně hratelná.
Vůbec mi to nepřijde jako nějaký zvláštní odklon od původního. Ano, možná s tím nepracuju úplně stejně, ale oproti spoustě house rules to je jen drobná kosmetická úprava - asi jako když si světlovláska pořídí trochu víc blond melír oproti tomu kdyby si nabarvila všechny vlasy na zeleno.
Ohledně Star Wars: Zapomínáš, že v STs (SW) má Morality (stejně jako Attument) své mechanické vyznění, které není zrovna zanedbatelné. Světlým postavám to ve skutečnosti ztěžuju, protože amorální jednání je posouvá blíže k darangementům... stejně jako dark side. Čím méně morality nebo čím více dark side, tím blíže k darangementům (a tyto efekty se sčítají). A SW laděné darangementy ani tak nedláždí cestu k DS, jako k ní spíš budují trať pro TGV, takže enjoy.
Klesej na Morality a Mistři Jedi Tě budou absolutně milovat bez ohledu na to jak daleko Tvá světlá aura dosvítí, protože Tě uvidí jako více a více rostoucí riziko vzniku nekontrolovatelného dark side šílence, protože budou vědět, že jednou přešlápneš a už Tě nikdo nebude stíhat v Tvém pádu zastavit.
Mimochodem, zrovna náš drahý Anakin je toho zářným příkladem... trocha válkou ztracené morality... pak ještě trocha po menší lokální vyvražďovačce... a DS jinak jen lehce nahlodnutému padawanovi najednou stačilo už jen malé pošťouchnutí a hop darangement a bum zrada BUM masová vražda děcek a ŽBLUNK do lávy, že...