Prve k variantám (buildům):
překlad PHB, str. 52 píše:
Varianty: Další část podrobněji popisuje každou variantu povolání. Varianta je motiv, nad kterým uvažuješ, když si vybíráš svoje schopnosti. Zvolená varianta (pokud si nějakou vybereš) doporučuje, na jaké vlastnosti by ses měl soustředit a jaké schopnosti by sis měl vybrat na první úrovni a
při zvyšování úrovně.
Varianta se nesnaží omezit vývoj povolání, ale poskytuje určitá vodítka. Pokud chceš být raději bojovník s obouruční sekerou než bojovník, který používá jednoruční zbraň a štít, varianta obouručního bojovníka tě nasměruje na schopnosti, které pro tebe budou nejefektivnější. Můžeš si samozřejmě vybrat i schopnosti strážného bojovníka, ale ty ti pravděpodobně se zvolenou zbraní velkou výhodu nepřinesou. Jsou však velmi výhodné pro bojovníka, který používá štít. Varianty nejsou podmínkou; jsou tu jen na to, aby ti pomohly s rozhodováním.
Každá varianta obsahuje odbornosti (extra odbornost pro lidi je v závorce), dovednosti a schopnosti na vytvoření postavy na 1. úrovni. Jsou však jen doporučené — můžeš si vybrat odbornosti, dovednosti a schopnosti, které se pro tvou vysněnou postavu hodí lépe.
Je vidět, že varianta povolání je vlastně jen pomůcka pro nezkušené hráče, jak si sestavit postavu daného povolání podle určitého archetypu, který by se hráči mohl líbit. Může si však vše volit, jak chce, nemusí se řídit danou variantou. Tvůj hráč si tedy může vybírat schopnosti, jak se mu zlíbí.
Co se týče hraničářova dvojitého útoku, pak máš na mysli nejspíš hraničářovu schopnost zdvojený úder, a jak psal Hadrian, u schopností je potřeba se dívat na konkrétní popis.
Co se týče zdvojeného úderu, tak je to stálá schopnost, používá se na ni standardní akce, a hráč pro její použití musí mít buď dvě zbraně zablízko (v každé ruce jednu), nebo jednu zbraň na dálku - třeba právě luk. Dá se tedy používat tak i tak. Od toho se odvíjí další použití schopnosti:
a) Hráč má dvě zbraně nablízko: Hráč zaútočí jednou zbraní na jednoho tvora a druhou zbraní na druhého tvora, nebo každou zbraní zaútočí na stejný cíl. Útok se bere jako Síla vs. TZ, zranění je dáno vždy kostkou zranění dané zbraně.
b) hráč má zbraň na dálku (např. luk): Hráč zaútočí zbraní buď dvakrát na stejný cíl, nebo na jeden cíl a pak na druhý cíl. Útok se bere jako Obratnost vs. TZ, zranění je dáno kostkou zranění dané zbraně.
Takže sečteno a podtrženo: tvůj hráč má pravdu.