V zásadě jde o velmi nejasně rozdělenou typologii pomocí které se pro pohodlnost všech zúčastněných v diskusích a článcích rozlišují fantasy světy podle jejich podobnosti se skutečným světem okolo nás.
V konkrétních bodech může být hromada výjimek, ale v zásadě platí, že by měla odpovídat plus mínus většina následujících bodů:
Low:
- Zřídkavá magie (málo kouzelníků, skutečně artefaktální výjimečnost magických předmětů
- Slabá magie (žádné magické nukleárky)
- Obvykle dost mystiky a okultismu namísto tvrdého čarování
- Malá rozmanitost fantasy ras (žádná tuna elfů, trpoušů, hobitů, trollů, tieflingů, dragonbornů...)
- Obvykle nepřítomnost nebo výjimečnost multikulturalismu mezi případně existujícími rasami
- Malá přítomnost fantasy potvor, málo druhů, zřídkavé
- Obvykle žádné nebo jen minimální poručování přírodních (fyzikálních, biologických atd.) zákonů
- Častý je důraz na "dobový" realismus vykreslených kultur
- ...
High je pak samozřejmě definována protikladnými atributy než Low.
Podstatné je, že hádat se o tom, co je high a co je low je v obecné rovině dost zbytečná egomasturbace, protože to většinou k ničemu není a navíc se to může kontextově lišit (i když nějaké typické příklady samozřejmě najdeš - tvrdit že např. Planescape je Low fantasy by bylo hodně divoké tvrzení nebo slabý pokus o trolling) - to dělení je obvykle účelné jen v kontextu té které diskuse
nebo v mantinelech přímo či nepřímo definovaných autorem článku.
Pokud je potřeba mít diskusi ještě podrobnější, tak se pak často pracuje se dvěma osami: Low a High fantasy X Low a High magic. Low a High fantasy je pak osa jenž řeší takové ty "statické" věci typu množství fantasy ras, jejich "zběsilost", míra, v níž ve světě fungují nějaké "přirozené nepřirozené" zákonitosti... Low a High magic pak řeší věci jako množství, obvyklost, dostupnost a síla magických předmětů a ongoing magie ve světě, množství kouzelníků, jejich možnosti...
...ve velmi vzácných případech (obvykle v diskusích které se primárně zabývají otázkou magie v settingu) se pak ještě osa magie rozpadá na dvě osy a to na kvantitativní (jak častá, dostupná a obvyklá magie je) a kvalitativní (jak je mocná a jak moc je limitovaná)