Kdysi jsem si sepsal takový seznam věcí (zásad, principů), které mi přišly zásadní. Neříkám že nemůžete být dobrý GM bez jejich znalosti, ale můžou být užitečné.
Dle mého je tedy dobré vědět:
- jak větvit příběh
a) podle hráčských voleb (co je a co není volba, výběr z kontrastních možností, naznačení výsledků rozhodnutí)
b) na základě úspěchu a selhání (kdy použít kostku, vyhýbání se slepým uličkám, princip úspěchu za cenu)
- jak použít několik základních vypravěčských technik (bang, stavění na nápadech hráčů, "ano, ale...", "když nevíš jak dál, zeptej se hráčů")
- jak se vyhnout railroadu a iluzionismu (tohle bude hodně kontroverzní...)
- že nápady hráčů by se měly využívat a zahazovat jen velmi zřídka
- že existují různé typy hráčů, jak je poznat a skloubit jejich očekávání
- že existují různé žánry a různé systémy. Že není potřeba hrát je "as-written" (co si já pamatuju ze svých začátků, tak to není zdaleka tak jasné jak to vypadá)
- možná něco málo o struktuře příběhu (zahájení, body zvratu, finále, ...), na začátek by stačilo asi něco ve smyslu "k vytvoření příběhu stačí problém, který PC chtějí řešit, a GM přihazující komplikace"
+ možná to nejdůležitější, začínající GM by se měl dozvědět jak efektivně, bez zbytečné práce připravovat a odehrávat dobrodružství. Máloco odradí od hraní tolik, jako domnělá nutnost přípravy velkého množství materiálů, který se nakonec nepoužije