Noir píše:
RAW (Rules as Written) i RAI (Rules as Intended) říkají něco úplně jiného - i když svou interpretaci zopakuješ ještě osmkrát, opravdu se nic nezmění :o)
Pokud Ti pravidla nenapíší jako úplnému debilovi, že monstra nemají útočit na jednu z postav, budeš monstrama (v čemkoliv včetně 4e) svchálně cíleně útočit na jednu z postav až do hořkého konce a zabiješ ji? Asi ne, takže používáš mozek. Tolik k tématu rules as written -nedělejme z lidí nemyslící idioty (o čemž jsem léta zpátky absolvoval diskuse vedoucí k ničemu). To si vážně myslíš, že pokud je DM debil nebo se rozhodne hře zlomyslně škodit, tak nezruinuje hraní hry 4e., že mu v tom pravidla zabrání? Vždyť DM musí kolikrát naopak podrovnávat hru, aby postavy přežily ...
Podle mě je naprosto zvrácené upínat se k tomu, že podstatné u hraní hry jsou blbuvzdorná pravidla. Podstatné je naopak stavění na tom, že hráč není blbec.
4e se vydala směrem, kterým ubyla atmosféra, pocit ze hry ... Chybí tomu kouzlo ...
Noir píše:
A fakt nechápu, co tím chceš říct. Jako že by měli GM v ADnD v družinách, kde je paladin, přestat používat kouzla ze škol Enchantment/Charm? T.j. ignorovat šestinu pravidel o magii?
To je zajímavá matematika, už ji znám. Obdobná, jako když jsi psal, že většina soubojů v AD&D probíhá ... načež si popsal souboj na 15. levelu :-)
Šestina magie se netýká kontroly ovládání postavy.
Ad: "staré idealizované příběhy jsou předobrazem paladina"
Noire, stačí se zamyslet a nečíst to jediným způsobem, tím, kterým se Ti hodí (kdy idealizaci starých příběhů ukotvuješ do minulosti), ušetřil by jsi to psaní ;)
Noir píše:
Ve 4e si z gustem užiješ Achilea jako paladina svého vládce, který je vázán kodexem poslušnosti, ale odmítá ho z lenosti a pocitu vyvolenosti poslouchata, máš svobodu prubnout si Tristana, který nadřadí lásku všem zásadám, zahraješ si i Kukulína svázaného X geasami a sliby, ale vraždícího nemluvňata na potkání. A přitom budeš hrát povolání, které sis vybral, a ne to, které ti omezil GM (třeba proto, že ti na charismu nepadla 17, ale jen 16)...
Paladin ve 4e je ponožkový odvar paladina předešlých edicí, pokud jde o akcent na morální kvality. Koneckonců přijít o schopnosti by byl pro 4e svatokrádežní element hry, protože by se narušila základní priorita, že všichni musí v boji vynést zhruba stejný počet kartiček (jinak se zřejmě předpokládá, že se hráč paladina nervově zhroutí). Nemluvě o tom, jak strašně by ho mohl prudit mýtický Zlý Dungeonmaster ...