andtom píše:
Ano, hráč se má bavit. Je však potřeba říct, že to ne pro každého znamená, že se provede optimalizace boje a obětuje se feeling. Neboť ne každý prožívá znechucení z toho samého. Mně chybí feeling, a to podstatně, je to nemastné neslané, ploché a z mého pohledu se obětovalo příliš.
Pro me se zadny feeling neobetoval. Me se obetovalo spousta hnusnych a zbytecnych veci. Jako treba nutnost vytvaret prisery pro partu, protoze jsem neveril "chalenge ratingum" v Monster Manualech. (budu mluvit jenom o 3.x, ADnD jsem nehral). Nemusim se snazit udelat to tak, aby prisera ne-onehitovala hrace, protoze moji drazi designeri ji dali Finger of Death. Nemusim vlastne travit neco kolem dvou az tri hodin pred kazdym sezenim prochazenim priser a predelavanim jich podle rad na zacatku monstracu.
Odeslo absolutne trapny system presvedceni, do kterych se proste neda narvat povaha "antihrdiny", kterou moji hraci hraji. Nikdy nehrali dobre postavy, nikdy nehrali zakonne postavy, nikdy nehrali chaoticke postavy. Vzdy hrali na sebe, takze predpokladam, ze byli "neutral evil", coz nesedi s ruznymi podminkami pro bohy atd. A protoze jeden z hracu chtel hrat paladiny a nejak musel chodit s partou, ktera proste MUSI byt neutral evil. Jak to udelat? Jak to ohybat, aby to slo? No moc dobre to neslo.
Odeslo to neustale prolezani kouzel, protoze se porad resilo, jestli je to na hit nebo jenom na save, jaky save to je, co se stane atd. A valecnici se nudi. Odesel bojove nepouzitelny zlodej, ktery proste nemuze davat svoji hlavni schopnost, protoze tenhle dungeon je plny undeadu. Nebo konstruktu. Nebo elementalu. Odesel wizard, cleric, druid a vlastne kazdy skutecny caster, ktery mohl delat vsechno.
Ohledne paladina: protoze paladin je sluzebnik nejakeho boha, at uz dobreho nebo zleho, tak se da hrat i v parte, ktera je moralne sporna, dokonce i ten paladin uz nemusi byt uplne dokonaly typek. A bude s nami moct hrat.
Jedine co odeslo na prvni pohled je "magie". Ktera se ted schovava v ritualech. Neni tak jasne viditelna, ale porad je stejne pristupna, pokud se k ritualum doctes a koukas na ne jako na tu "skutecnou" magii, stejnou jako v 3ed a ne jako nejaky novy privesek.