10.2.2010 19:41 - Jerson píše:
Kýblohlav zkouškový píše:
co když nikdo nechce být vůdce?
To je poměrně časté - nikdo nechce mít odpovednost za bandu idiotů, kteří jedou sami za sebe. Pak je dobré (třeba v roli CP) říct "Kdo z vás je velitel, komu dám mapu, peníze a speciální instrikce?"
Ne že by to zabránilo třihodinovému dohadování o plánech, to se řeší jinak (aby měl tedy představu - skupina navrhne tři možnosti, potom vybere jednu, kteoru rozpracuje a jednu promyslí rámcově jako záložní plán, tečka. Mechaniky a způsob vedení hry pak nesmí plány záměrně sabotovat.)
Jinak velitel skupiny nemusí být ten, kdo říká, co se bude dělat, ale třeba taky ten, která řekne "dost keců, chci od každého konstruktivní návrh - fajn, tři proti dvěma, navrhuju to takhle". Nebo říká "je třeba zajistit tohle a tamto, kdo se o co postará?"
Do role velitele nemůžeš nikoho natlačit, velitel musí mít autoritu. Ale dalo by se tomu pomoct třeba stylem "máš tady pět bonusů +1 a během jedné scény je svým velením můžeš přidělovat ostatním včetně sebe". Prostě aby velitel měl i mechanickou výhodu, když hráči dají na mechaniky, a hlavně aby mohl ovlivňovat ostaní. Ten bonus může být i větší, ale podmínkou je, že velitel řekne a člen skupiny to udělá, jinak bonus propadne.
Tak presne tohle nas napadlo s kamošem s ktorým skladám RPG systém (ktorú asi ako toľkokrát predtým ostane iba na papieri, poprípade si ho vyskušáme v našej skupine).
Tiež otázka znela ako veliteľovy dať autoritu aby ostatné postavy robyli čo je potreba.
A došli sme približne na to čo si práve napísal. Zhodly sme sa že to je vynikajúce riešenie.
Čo robyť v prípade keď veliteľ zomrie?
Podľa settingu buď vedenie preberie najbližšia hodnosť alebo ide krásne spraviť mocenský boj medzi postavami (zas treba dať pozor aby nedošlo k metagamingu).
Mame "vymyslený" atribút vodcovstvo, kto ma najviac, je veliteľ a rozdeľuje ju ostatným s tým, že je to jediný atribút, ktorý sa nahadzuje (Aj keď ponechávame metagamingovou moznost tento hod si prehodiť s iným hráčom ak sa na rolu veliteľa necítí, alebo sa mu to nehodí k hernému charakteru.). Hod sa môže znovu opakovať ak kapitán zomrie, či sa dostane do zajatia atď.