Colombo, budiž ti přáno. Jen pokud chceš simulaci světa, pak determinismus je dost nevhodný přístup, a můžeš si to vyzkoušet v mnoha hrách se "Sim" ve jménu.
K tvorbě skupiny - několikrát jsem se přesvědčil, že skupinové role, které tak hezky popisuje Uživatel 1513 hráči zaujímají automaticky, a při změně složení hráčů se role přirozeně přerozdělí. Takže týpek, který byl celou bodu neoficiálním velitelem a "rozumnou brzdou" se po odchodu dvou akčních střelců a příchodu jednoho opatrného technika sám stane tím, kdo jde jako první do kace s kulometem u pasu - a hráč se tomu divil, protože opravdu neměl v úmyslu postavu takto změnit, ale stalo se.
Někdy se takové rozdělení dá vyvolat - mým oblíbeným trikem je vybrat si postavu spoluhráče (případně spoluhráčky), a začít ji oslovovat "šéfe". Po deseti minutách jí tak říkají všichni ostatní a tenhle hráče či hráčka je oficiálním velitelem, alespoň navenek. Pak obvykle zaujímám roli "second in command", tedy poradce ve věcech taktiky a strategie.
Pokud se někdo velení ujme sám, zaujmu tuto roli také, jen pozice je "oponent" - tedy když vůdce skupině něco rozhodne a ostatní se už už chystají vrhnout do akce, významně vrtím hlavou a pomlaskávám, abych pak předestřel malý, ale důležitý detail, který je nutno vyřešit nejdřív.
Z těchto důvodů moc nevěřím na nějaké pevnéí rozdělení rolí. I v případě, když budou ve skupině tři válečníci bude každý jiný, přičemž to jaký každý z nich bude (hurá bijec, opatrný napřed_jednat_a_pak_bojovat a polní taktik) se rozdělí při prvním boji. A i když vezmu tři válenčíky Opatrné z jiných skupin a dám je dohromady, opět mi po prvním nebo nejpozději druhém boji vypadne jeden, který bude nejaktivnější a bude říkat "dost bylo plánování, prostě na ně vlítneme".