Gurney,
mindcontrol movy vnímám jako podskupinu move, které umožňují nějak "objevovat" nové informace nebo manipulovat s realitou a vlastně až ony mě naučily pořádně improvizovat. To stačí nahodit nějakou výbušnou situaci a hráči se už pomocí otázek zaměří na to, co je zajímá; hezky to doplňuje jeden z úkolů GM: "Pořád se na něco ptej a zapracovávej odpovědi."
Boje jsou v AW dost jiné, než jsem viděl v jiných hrách. V AW jsou (většinou) docela odzoomované a nějakou bitku je možné vyřešit jedním hodem. I když ta přestřelka ve skladišti ze zápisu vypadala dlouhá, tak Jersonův Battlebabe jedním movem sundal jednu potvoru, co na ně číhala, druhým rozprášil organizovanou skupinu potvor a třetím sundal vůdce. Všechno, co ostatní, co se (jemu) dělo, vyplynulo z výsledku těch hodů. Jinak jsem po něm ještě hodně chtěl, aby "zůstal cool" ve vypjatých situacích, což mu nedělalo žádný problém.
Ty následky jsou kodifikované dost volně. U pořádné bitvy se používá move "seize by force". Při něm hráč popíše, čeho se snaží svým násilným jednáním dosáhnout a podle úspěchu vybere 2 až 3 z:
• you take definite hold of it
• you suffer little harm
• you inflict terrible harm
• you impress, dismay or frighten your enemy
Prostřední dvě jsou jasné, ty hýbají s poškozením a popisují, jak hrozné jsou následky pro hrdinu a opozici.
Pak je "definite hold of it", což znamená, že hráč nezpochybnitelně dosáhl toho, co v ten moment chtěl.
a "impress, dismay or frighten your enemy" je ta luxusní, Jersonem oblíbená, volba, při kterém můžeš nepřátele zahnat, nebo si z nich udělat kámoše, pokud to fikce dovolí, jak se povedlo třeba Jersonovi.
Vedle se Jerson podobně ptal na smysl sex-movů a já se nebudu ztrapňovat při pokusu to popsat, když už to jiní napsali líp. Doporučil bych hodně zajímavé
tři příspěvky na tohle téma. Z nich to nejpodstatnější pro tebe:
Kelton píše:
Sex moves nejsou od toho aby ve hře byly pravidla pro sex (na to jsou Seduce/manipulate resp. Go aggro). Jsou tam od toho, aby ve hře sex byl důležitý (big deal). Ne že by tam měl být nebo neměl být, ale když je tak aby byl významný.
Tenhle etos se projevuje i v jiných pravidlech - proč má Angel léčení drsné, ale omezené materiálem/barter? Protože léčení je big deal. Proč si postava nemůže vybrat jestli někoho střelí nebo ne když dá Go aggro a on se nenechá? Protože tahat bouchačku na někoho je big deal. Proč tu není nic jako Armor class a když na tebě někdo střílí pistolí tak skoro automaticky dostáváš damage? Ze stejného důvodu.
Fenikso píše:
Spíše by se to mělo jmenovat "After sex consequence move" :wink:. Hráči mají hrát postavy jako "as though they were real people". To je v podstatě jediné, co se od nich očekává. Velká většina reálných dospělých lidí chce mít sex. Akorát, že v post-apokalyptickém světě má takový intimní vztah, byť třeba jen na jednu noc, důsledky. Některé postavy je mají pozitivní pro obě strany, ale některé je mají negativní buď pro ně samé a/nebo pro partnera. Namátkou Driver, Operator a Brainer. Některé dvojsečné, třeba Chopper. Battlebabe má tím pádem spousty možností - může bezostyšně spát s Brainerem, aniž by ho pak chtěla hned zabít. Může v klidu svádět Drivera a ten se ani nebude moc bránit, protože ví, že s Battlebabe to nikdy není big deal.
So-san píše:
Battlebabe je nejsvobodnejsi postava ve hre, je to archetyp cestujiciho hrdiny, a jeji sex move to odrazi.
...
To vede jeste o krok dal - v AW se hodne pracuje s tim, jake mas misto ve spolecnosti, a battlebabe je unikatni tim, ze ji nejde k nicemu donutit. Sexem ji manipulovat nejde, protoze neguje sex movy. Socialne ji manipulovat nejde, protoze tam se vsude rika "delej co rikam, nebo je to acting under fire" a battlebabe acting under fire zvlada velmi dobre. Poslat gang at ji nekdo zmlati nemuzes, protoze zdrhat pred gangem je acting under fire. Mentalne ji manipulovat nejde, protoze acting under fire, atd.
...
Počkej, kultismus? Jak se to projevuje? Já jsem vždycky chtěl být kultista :-)
Přiznám se, že jsem viděl opravdu zapálené fanoušky, co neuznávali nic jiného, než ortodoxní hru co nejvíc podle Vincenta, a ti se uměli rozjet. Ale když se podívám, kolik emocí proudí v mém okolí kolem Apocalypse engine a kolil nenávisti/lásky třeba k DrD2, tak se to s tím nedá srovnávat.