Co se týče těch kolektivních snah - několik ponětů, a jednu otázečku.
Kolektivní -> může inklinovat k nemastnému/neslanému průměru. Viz počiny typu "pojďme stvořit setting" z am. fór (objevují se např. na Giant in the playground), anebo třeba tohle:
http://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=192&t=9552
Dále do hry vstupuje komunikační režie (kdy lidé ztratí čas snažením se vůbec dohodnout), a nepříjemnosti jako skupinová zahálka. Je také problém, když skupina plní funkci sociální ("vykecávat se"), namísto pracovní.
Srovnej toto:
http://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=194&t=5394
A toto:
http://icaenel.com/index.php?id=92
Zkrátka, na skupinovém je asi potřeba někoho, kdo ty jedince vyfiltruje a ošéfuje.
Na skupinovém jsem povětšinou měl co do činění s neschopnými (prvotní nadšení, inkompetence -> mrtvý brouk), nicméně sám jsem také již něco pos***l.
K té otázce: jak by taková kolektivistika mohla fungovat? na příkladu -> nějaký námět na slušný kolektivní projekt, bude? (překlady 4e aj. nepočítám, ty náleží jiným sférám vlivu)