já to šel zkusit docela nadšeně a s poměrně pozitivními očekáváními. Teda, takřka úžasně pozitivními, vezmu-li v úvahu že to byla Altaří hra navazující na DrD v jejímž autorském týmu byly jisté osoby kterým ne úplně důvěřuji co do kvality jejich RPG designových schopností.
Spize: ono to "moderní" má co do RPG designu i určitou jinou konotaci. Mohli klidně říct že to bude "konzervativní" nebo "tradiční" a nebylo by to nic proti ničemu; znamenalo by to něco trochu jiného (zejména co např. do distribuce pravomocí, stavby jádra systému atp.), ale nebylo by to nijak negativní. Moderní v tomto kontextu pro mě není totéž co např. "indie" - což nemyslím nijak zabarveně, je to prostě technické tvrzení (asi jako že "šroub" není "vrut", natož "hřebík" - všechny tři věci jsou vpohodě a teoreticky je jde v určité míře zaměňovat, jejich využití a účel se ale kapánek liší)
Plynulý je na tom podobně. Jsou kvalitní hry (obvykle gamistické), které bych za plynulé neoznačil, přesto to jsou hry velmi úspěšné (např. DnD 4e). Ta zábavnost tam je prostě jinde, důraz na vyvážení různých herních prvků tam je položen jinam. Takové hry např. nejsou pro mě, takže jim moc neholduju, ale naprosto chápu, co se na nich komu líbí a proč.
Spize píše:
Tohle se vědělo.
obávám se, že nevědělo.
Vědělo se, že tam bude class-based dovednostní systém, ale všichni koho znám si pod tím z různých promo textů a vyjádření autorů představovali něco o hodně jiného (volnějšího, intuitivnějšího a hlavně o dost míň rules-heavy), než co bylo dodáno (tedy systém, v němž je naprosto nudný, tuctový a navíc mnohde nedomyšlený systém naprosto prachobyčejných dovedností se všemi jejich "nevýhodami" podán tak, že při jejich braní nemáš prakticky vůbec na výběr - tzn. absolutně tuctový dovedností systém bez většiny výhod běžných dovednostních systémů). Ostatně viz i místní DrDII diskuse.
Musím říct, že zrovna tohle pro mě bylo jedním z úplně prvních těžkých zklamání (a jedním z těch několika (ne až tak mnoha), jenž se dostavila už při čtení pravidel před samotným hraním)
(note: tady plavu v terminologii: když v tomto postu používám "dovednostní systém", tak tím mám namysli modul pravidel zabývající se dovednostmi,
nikoliv dovednostní systém ve smyslu skill based jakožto protiklad class&level)
Úpravám ten systém podle mě přívětivý rozhodně není (viz mimo jiné
moje recenze, nicméně jestli máš link na tu RPG F diskusi, tak se tam nejspíš i rád mrknu (pravděpodobně z důvodů latentního masochismu, ale zkusím to uhrát na pouhou morbidní zvědavost)
Colombo: Z mojí zkušenosti se to fakticky nedá hrát ani poprvé.