Díky za tipy a náměty, zkusím trochu víc přiblížit, jak jsem se k současnejm úvahám dostal a co tím sleduju.
Předchozí kampaň (před Trossem) jsme hráli v tomhle světě:
Hrálo se ve Vadoře, což je město na západním břehu toho vnitřního moře, na hranicích Divočiny. Hráči si vytvořili postavy ze všech koutů světa, tj. s různým kulturním backgroundem. Ten si ale do místa, kde se hrálo, přinášeli víceméně sami, bylo tam minimum NPCček z druhýho konce světa. Tj. pointa není ani tak jak vytvořit svět, ale co poskytnout hráčům, aby to následně dokázali dostat do hry. Proto v tom úvodu rozlišuju "kulturu na cestách" (tj. to, co se do hry dostávají hlavně hráči) vs "místní kulturu" (tj. kulturu oblasti, kde se hraje, kterou do hry dostává hlavně vypravěč).
Momentálně taky netvořim svět tak, že bych nejdřív nakreslil mapu a pak na ni něco umisťoval, vymýšlet budu jen poměrně malej, uzavřenej sandbox. Při hraní Trossu se ale ukázalo, že nedefinovaný postavy bez zázemí nejsou moc zajímavý, a naopak že postavy s trochou kulturního backgroundu můžou hru výrazně obohatit.
Při hře v jedný oblasti navíc vlastně není podstnej rozdíl, jestli svět má mapu nebo ne, postavy jsou "odněkud z daleka" a nic moc víc než kulturu s sebou nepřinášej.
Po zkušenosti z hraní Trossu chci kulturní background do hry dostat i jinak než skrze postavy (už proto, že ne všichni hráči to dělaj, i když ho k dispozici maj), takže v sandboxu pravděpodobně budou města nebo jiný druhy osídlení z většiny významnejch kultur známýho světa.
Podstatným kritériem je taky to "hráči to pak dokážou dostat do hry". Při vymýšlení konkrétních kultur nebudu nutně vyplňovat všechny body z toho mustru, stačí pár nejvýraznějších. Určitě po hráčích nebudu chtít, aby si před hrou nastudovali několik stran kulturního backgroundu, může to bejt maximálně pár bodů. Pro trpaslíky ze Železnejch hor například hráči vymysleli hodnotu "Práce je ctnost" a k ní frázi "Až do roztrhání těla", a to jim stačí na to, aby pak jejich postavy ve hře trávily noci prací v kovárně a vůbec využívali kdejakou příležitost, kde můžou ukázat, že se práce neštítí. Tohle bych přesně chtěl co nejvíc podpořit.
TLDR: Cílem není vytvořit zajímavej svět, ale stručně popsat několik kulturních backgroundů, ze kterejch si hráči budou moct vybírat při tvorbě postavy před hraním v sandboxu, a to pokud možno tak, aby se jim ty informace dobře dostávaly do hry skrze hraní postav.