No, bylo by hezké tu diskusi i
odkázat, abych jí nemusel hledat :)
(...a mohl si tam rovnou odkázat i ty konkrétní články. Když už sem si s nima dal tolik práce...)
Zaruhé: "jistý člověk" na "jistém webu", jo? Robin D. Laws na Pelgraine Press stránkách? :D Za tohle máš černej puntík za zbabělost, takhle se bát mě u sousedů jmenovat přímo :D
Zatřetí, a řeknu to natvrdo:
York píše:
Sirienovo pojetí je typický příklad sloučení rasy s kulturou, plus pár zajímavých fyziologických vlastností k tomu.
York: Tys z těch článků vůbec nic nepochopil. Vůbec nic. Vlastně mám pochybnost, jestlis je vůbec četl (což asi jo, když se cítíš na to k nim dávat interpretaci).
Jako nepochopils to tak moc, že mi z toho je smutno a skoro si řikám, proč sem se to vůbec namáhal psát.
Log: K těm "Pirátům z Karibiku".
Přijměme premisu, že všichni budou tak nějak námořničit (tzn. trpaslíci tam budou mít nějakej jinej rod kterej přivyknul moři atd.)
To co píšeš je v zásadě funkční, ale pořád mi to přijde takové hrubé a místy zbytečně konkrétní a až moc přímočaré. Já bych se osobně spíš podíval postupně na jednotlivé prvky toho prostředí a zpracoval bych, jak k nim ta která rasa na základě svých předpokladů přistoupí ani ne tak v konkrétní podobě, jako spíš v rámci nějaké abstraktní roviny předpokladů, které se bude snažit dodržovat a naplňovat. Například:
Hiearchie
- lidé se budou orientovat na funkce (kapitán, boatswain, 1thO...), tak jako v historii. Na královských lodích budou prostě jmenované, na cechovních bude nejspíš nějaká možnost je získávat zásluhami atp., na pirátských budou volené - tak nebo tak se ale velení bude točit kolem toho, kdo má jakou funkci, což nepůjde moc "obejít" (leda tak vzpourou, vraždou, formální změnou atd.) Tj. funkce je stálá a lidé ji jen "naplňují" (asi jako je v Británii idea "koruny" oddělná od osoby panovníka)
- elfové se budou orientovat za osobnostmi. Funkce pak budou spíš něco, co se dotyčné osobě přiděluje jako nálepka pro snazší orientaci. Na královských lodích budou kapitány nějací uznávaní vojenští důstojníci, na cechovních pak zasloužilí obchodníci atd. V důsledku pak posádka každé lodi může mít trochu odlišné funkce popř. jejich chápání. Na některé lodi se velení může i střídat podle situace (např. nějací korzáři mohou mít obchodního kapitána a bitevního kapitána atp.)
- trpaslíci se budou orientovat za senioritou - jak klanovou, tak nejspíš i funkční na dané lodi. Tj. prostý námořník co je na lodi dlouhé roky bude stát nad nováčky pouze z titulu doby, kterou na lodi odsloužil (a úsilí, jenž do lodi vložil atd.) - což z něj ale ještě neudělá víc, než jen prostého námořníka (oproti např. důstojníkům). Kapitán a loď budou dost možná vnímané doslova takřka jako jedna entita.
Posádky
- lidské posádky budou proměnlivé (tak jako v historii). Námořníci budou průběžně střídat lodě a nic se tím nezmění. Srandy jako vzpoury, dezerce atp. budou tak běžné, jak je známe.
- elfí posádky budou stálejší, ale ne nutně neměnné. Stálejší jádro posádek bude tvořit semknutou, až rodinnou skupinu. Samozřejmě, ne každá rodina je stejná a ne všechny jsou funkční. Vzpoury atp. budou řídké, nicméně když na ně dojde, tak mohou být i dost ostré (doslova bratrovražedné).
- trpasličí posádky budou nejstabilnější. Nejspíš bude existovat nějaký složitější systém toho, kdy trpaslík loď opouští a na jakou loď se pak přidává (i když může existovat i nějaká kasta putovních trpaslíků popř. můžou existovat klanové flotily mezi jejichž loděmi trpaslíci poměrně volně migrují atd.)
Flotily
- lidé budou mít královské (státní) a cechovní ("společnosti") flotily a k tomu nemálo nezávislých lodí
- elfové budou mít nejspíš jedno státní loďstvo (v závislosti na vyspělosti rasy, teda) a zbytek lodí bude nezávislý, i když jednotliví kapitáni se budou dost možná stahovat do volných skupin pod nějaké uznávané osobnosti.
- trpasličí flotily budou státní (městské, přístavní) a zároveň klanové. A jejich vztahy v tomto rámci budou netriviální.
Lodě
- lidské lodě budou takové, jaké je známe, přirozeně
- elfí lodě budou nejspíš klást větší důraz na nějaké soukromí a osobní prostor - byť třeba ne neustále pro všechny. Tj. např. kajuty nebudou nutně "pro důstojníky", ale mohou se nějak točit, může jich být víc menších atp. Možná budou mít v důsledku o něco méně nákladního prostoru - o to budou zase rychlejší.
- trpasličí lodě budou stavěné víc "pro život" - i když s tím, že trpaslíci v tomhle směru nejspíš nebudou potřebovat nijak moc soukromí (= méně než lidé).
Technicky vzato se lodě nebudou nutně až tak moc lišit navenek (je to loď - dokud do věci nezačnete tahat pokročilejší techniku nebo magii, tak není moc "jiných" způsobů, jak jí postavit tak, aby fungovala), rozdíly budou spíš v dispozici popř. v preferenci lodních tříd obecně atp. (Trpaslíci můžou mít mohutnou flotilu velkých lodí - což neznamená, že by se nutně vyhybali tomu mít i nějaké menší, jen ten poměr u nich prostě bude jiný)
Kultury
- lidské námořní kultury budou hodně "přístavní". Jednotlivé národy, cechy, organizace atd. budou mít "své" přístavy a "spřátelené" přístavy a námořníci budou nejspíš žít hodně v tomto kontextu (ať už v rámci oněch národů a organizací nebo v rámci nějaké "nezávislé" nižší sociální třídy které jsou ty příslušnosti relativně volné). Námořníci každopádně budou tak nebo tak trochu svébytnou lidskou skupinou.
- elfové nejspíš přizpůsobí moři, cestování a plavbě celou svou kulturu - tj. elfí námořníci nebudou nutně žádná specifická skupina v rámci jejich rasy. To může mít samozřejmě hodně podob. Může to vypadat po vzoru temných elfů jako národ jehož příslušníci náhodně putují mezi ostrovními osídleními, může to být víc "cikánské" a může tam vzniknout nějaká rodinná příslušnost k lodím, může to být víc po vzoru lesních elfů jako národ se stálejšími sídlišti, která je ale běžné dlouhodobě opouštět...
- pro trpaslíky budou lodě něčím výjimečným - artefaktem jejich práce a jejich součástí. Je otázka, jak se to vyprofiluje - můžeš mít trpasličí kulturu, kde stavitelé lodí jsou i jejich posádkami nebo kulturu, v níž se tohle dělí uvnitř klanu nebo i kulturu, která má tohle rozdělené mezi jednotlivé klany. Můžeš mít trpasličí národ, který skutečně "žije na lodích" a trpasličí národ, který je centrovaný kolem opevněných přístavů a jim náležících flotil.
Jako dokážu si představit takovýhle svět, kde bych měl nakonec klidně třeba tři nebo čtyři národy / kultury od každé té rasy (za předpokladu, že bych v tom světě měl dost místa... asi by to chtělo nějaké prostředí se spoustou velkých i malých ostrovů a tak), které by stále dodržovaly koncept svojí rasy, ale vzájemně se přitom hodně lišily.