Jakejch a čích přednáškách a kde? Protože v tomhle "oboru" bych si troufnul tvrdit, že přednáška nějakýho slušnýho (!) fana na random conu může bejt směrodatnější, než přednáška nějakýho někoho docenta něčeho z katedry čehosi pro výchovu prodavačů ve fastfoodech.
Přičemž tohle:
Log 1=0 píše:
jako fantasy pracující s geniem loci nějakého místa. Pracující v tom smyslu, že z daného textu cítím atmosféru daného místa, jeho specifika, a ty se mísí s nadpřirozenými prvky.
...ukazuje, bez urážky, spíš na to druhé. (Jak obsahem, tak formulací.)
Ano, pro některé UF to platí, typicky třeba série Noční strany tuhle definici splňuje 100%.
Pro jiné UF už ne tak moc. Nikdykde už by mohlo bejt diskutabilní - a vzhledem k tomu, že se Nikdykde bere za v podstatě úsvit celého žánru... ale ok, ještě dejme tomu. Ale jako jen že i u takhle archetypální věci to může skřípat a můžeme diskutovat o tom, jak moc je Podlondýn místo a jak moc to je koncept (ostatně prolog Croupa a Vandemara se odehrává mimo Londýn, palác Dvířčiny rodiny je explicitně řečenej že se rozkládá napříč světem...)
Další UF už se Ti z toho začnou vysloveně vykrucovat (Feistova Pohádka - Fairie tale - je velmi archetypální UF, přitom spojitost mezi místem děje a místem je... well, nechci spoilovat těm, co to nečetli, protože to podle mě za přečtení stojí, ale tady už prostě ta vazba spíš neni než je).
A pak máš UF, kterým je nějaké místo totálně ukradený. A těch je většina. Namátkou:
- Američtí bohové nebo Anansiho chlapci (obojí Gaiman, stěžejní autor UF žánru) se k žádnému místu natož geniu loci nevážou - přesto jsou pravidelně uváděné jako naprosto klasické příklady žánru.
- Dresden Files. Odehrávají se v Chicagu. Protože to je noir a protože hrdina je v Chicagu, big deal. A odehrávají se tam jen dokud se nezačnou odehrávat namátkově všude jinde. Aaronovich a Rivers of London série - hlavní hrdinové sídlí v Londýně a točí se to (hlavně zezačátku) kolem bohů a bohyň Londýnských řek, což bys asi mohl brát jako genius loci. Jenže pak se tam začne řešit něco úplně jinýho a hrdinové cestujou napříč Anglií a v některých knížkách si hrdinové v Londýně jen na začátku sbalej kufry a na konci si tam daj kafíčko (prakticky doslova). To sou hned dvě velmi významné současné UF série (resp. jedna současná a jedna nedávná, Dresden vypadá že si od něj Butcher chce dát minimálně pauzu) který tohle rozporujou.
- Prakticky všechny upířiny. Buffy, Moonlight, Vampire Diaries... Ano, Vampire Diaries se odehrávaj převážně v jednom městečku. Ale prostě protože sou tvořený jako drama se stálejma charakterama, to koncepčně nejde rozstěhovat napříč světem - srovnej třeba se Supernatural, což je totální road-trip, přitom dost jasný UF. Lost Girl je v tomhle výbornej příklad - vlastně si ani nejsem jistej, jestli je vůbec někde v tom seriálu řečený, v jakym městě že se to vůbec má odehrávat (True Blood je... divnej, osobně bych váhal jestli ho do UF zařadit, protože, v literární žvanilce, skrytost magického světa je pro UF docela hodně definující atribut a TB ho porušuje svojí základní premisou... sou spíš nějaký modern-fantasy popř. post-urban-fantasy nebo tak něco. Každopádně kdybys je tam velmi benevolentně přiřadil taky, tak je definice opět mine širokym obloukem)
- Mrtě komiksů a "komiksáren" je technicky vzato urbanfantasy. Hellblazer, prozačátek (nejspíš znáš spíš jako "Constantine"), ale abych se opět vrátil ke Gaimanovi, tak série Sandman se obvykle taky kategorizuje jako UF (přičemž je dost epic level, což ale zjevně ničemu moc nevadí).
- Různý cheap seriály, když už sem zmínil upířiny. Např. Charmed (u nás "Čarodějky") se do UF řaděj naprosto standardně. Grimm, přirozeně - opět, odehrává se to převážně v jednom městě, ale je to spíš random lokace, žádnej "genius loci" ani v dálce. Co ještě... nevim, třeba Sanctuary takhle z hlavy.
- ...mohli bysme protočit i nějaké ty filmy stranou těch co sou navázané na už uvedené, např. "Craft" je taky UF a s Tvojí definicí nemá vůbec nic společnýho. Highlander se taky občas řadí do UF. Last Witchhunter, určitě.
Efektivně kdybych měl UF definovat já, tak asi řeknu něco jako (netahat za slovíčko, píšu z patra): Fantasy zasazená do moderního světa bez jeho porušení z pohledu nezasvěcených. Tj. je to fantasy v moderním světě, která funguje tak, aby si čtenář mohl představit, že to je skutečnost která se ve světě v němž žije opravdu skrytě odehrává.
A ano, sou tam nějaké tradiční koncepty které najdeš ve spoustě UF a genius loci je určitě jeden z nich - ale UF jako taková může fungovat i bez toho, aby tyto (nebo alespoň většinu z nich) obsahovala.
EDIT: tj. genius loci je asi tak na stejné úrovni s dalšími UF prvky typu "čarodějové", "upíři", "vlkodlaci"... je to jeden z běžných typů UF entit/bytostí, ale přítomnost kteréhokoliv typu těchto bytostí rozhodně není podmínka nutná, natož postačující.
Btw. úplně totéž zjistíš prostým pohledem na RPGčka, která se řadí do UF žánru: všechny World of Darkness (Vampire, Warewolf, Mage, Promethean, Mummy, Hunter...), Unknown Armies... (přihodil bych ještě všechna C'thulhu - jenže tím bych otevřel dveře strašlivé diskusi o hranici mezi Urbanfantasy a Hororem, což je hranice definovaná stejně mizerně, jak rozdíl mezi low a high fantasy, ty dva žánry si sou velmi blízké a rozdíl mezi nimi obvykle nespočívá v settingu jako spíš ve stylizaci a objektu zájmu a stavbě příběhu atd.)