Alnag: Za prvé nevím, proč se chytáš toho, že sem zmínil lepší grafickou úpravu Mountain Witch... vono vlastně není podstatné jaký sou vní obrázky, spíš sem tím chtěl upozornit na podle mě dost nízkou kvalitu obrázků v DnD 3. edici (na druhou stranu obrázky z úplně první edice se mě líbily, takže DnD neznamená nutně špatnou grafickou úpravu...)
Jinak k jednotlivým bodům:
1. Tak tady nemám úplně přesné informace... nebylo to náhodou v době BADD. ...?
2. Fajn, z vlastní zkušenosti vím, že zehnat hráče na *cokoliv* je v našich podmínkách docela problematické, nicméně kdyžtak nemusíš hledat hráče, ale můžeš se pokusit konvertovat nehráče...
Nicméně pravda, že když člověk potřebuju někomu vysvětli, co je to RPG zeptám se: "Znáš Dračák...?" Proč? Jelikož je to prostě nejsnažší cesta, tydle hry mají, právě díky tomu, že byly první, nejrozsáhlejší hráčskou obec a jsou nejznámější, dá se předpokládat, že většina nehráčů, kteří ví, co je to RPG, vnímá klasický DnD dungeon jako prototyp RPG a ani neví, že by se mohlo hrát jinak. Proto taky tyto hry přitahují nové hráče jako mucholapka muchy, je snadné se chytit, jelikož existuje všude dost hráčů, a jsou všude vidět, jelikož byly první, sou nejznámější a v případě DnD jim s propagací pomohl BADD.
3. Ale byly k ní nejlepší settingy... to jenom tak naokraj...
4.Basic set...? Tam musí být aspoň nějaká příručka hráče, bez ní se asi opravdu hrát nedá (pokud by to nebylo nějaký promo...)
5.Ošklivý taky ne... (a proč se tak chytáš tý poznámky s obrázkama...)
6.Včil netušim, co máš zrovna na mysli... jakože v první příručce máš základy, a pak nakoupíš hromady rozšiřujících příruček, kde nalezneš hromadu pravidel, která potom ve výsledku vytvoří fakt hustě nakombený supersložitý systém, kerému nezrozumí ani vydavatel... nebo tím, že jak postava v DnD postupuje po úrovních učí se furt novým a novým věcem, což zvyšuje množství pravidel, keré musí hráč zvládnout...
7.Proč by ta hra měla být sakra pokračovací...? Hráč si odehraje pár session, nebo třeba jenom tu jednu, kerá na Mountain witch úplně stačí a pak si buď koupí jiné RPG, a nebo taky ne a nebo si po půl roce zahraje Mountain Witch se jinými lidmi, nebo se stejnými lidmi, možností je spousta... není důvodu ho u RPG nějak násilně držet do nekonečna se táhnoucím příběhem, kerý může dost lidí začít nudit... nebo snad ano...?
8.Hrdinský mýtus...? Třeba v Exalted (ale nevím, nečet sem) by se snad něco takového dalo najít... nebo možná v Polaris... Ale v DnD...? Stačí se podívat na všechny ty diskuze tady kolem, o tom jak udržet postavy na uvěřitelně nízké úrovni, a na základě toho, co sem tak různě vyhrabal na všemožných zahraničních fórech tuším, že ve většině případů nejsou DnD hry ničím "heroicky mytické", je to prostě zabils draka, zebrals poklad, vyřešils zápletku... Takže DnD sice heroický mýtus umožňuje, ale nijak mechanicky nepodporuje, a když se podíváme na Ebberon, tak to je označováno jako pulp, ne heroic myth.
9.WoD sou případ sami pro sebe... prostě trefili tu správnou chvíli a našli vlastní sortu odběratelů, kerá, aspoň ze začátku neměla s klasickými DnDčkaři nic moc společného... kdyby se o to samé pokusili dřív, nebo později, dost možná by jejich úspěch nebyl tak velký... Mountain Witch není entry level produkt, protože zákazníci *neví* že by to moh být entry level produkt, je pro ně snažší sáhnout po DnD, nebo WoD a tayk to udělají. A pak si taky myslím, že existuje velké množství potenciálních hráčů, kterým se nelíbí hry typu DnD, nebo WoD a jelikož mají RPG jako takové spojeno právě s těmito hrami, tak nešáhnou ani po Mountain Witch
BTW: Mountain Witch na tom asi není úplně špatně, neboť vyšel sourcebook, což se o většině ostatních takzvaných nezávislých hrách říct nedá...