Dnes jste mne pánové velmi potěšili (a to myslím bez ironie). Diskuse k tomuto článku jsem už absolvoval několikrát a vždy jsou velmi zábavné a poučné. Je úžasné dělat ďáblova advokrát a argumentovat proti systému, který mám přezevšechny nesporné nedokonalosti moc rád. A je to taky velmi občerstvující. Doporučuji občas vyzkoušet. Vezmu to postupně, aby to bylo spravedlivé.
Všimněte si, že píšu o D&D nikoliv AD&D to zaprvé. Dá se to poznat i s těch ostatních náznaků, viz dále.Muf: D&D 3e (o němž píšu) bylo vyvíjeno 18 měsíců, ty desítky profesionálů bych zkrouhnul spíš na desítku. Není škoda, že mne neměli hned na začátku, protože oni o většině těchto problémů vědí. Potíž je v odkazu starších edic. Vývoj D&D 3e totiž provázel i rozsáhlý průzkum (o němž píšu částečně jinde) hráčských preferencí a jiného balastu a na jeho základě došlo k zachování četných "sacred cows" - svatých krav, které prostě nešlo porazit byť designéři dobře věděli, že by to věci prospělo.
Nešlo je porazit prostě proto, že pro D&D není konkurentem jiná hra (D&D je v tomto dost unikát). D&D konukruje a vždy konkurovalo hlavně samo sobě. Šlo o to, přesvědčit těch pět nebo kolik milionů hráčů, aby přešli na novou edici. A proto a právě proto nebyly mnohé svaté krávy (o nichž píšu) poraženy. Protože hráči by (dle průzkumu prostě zůstali u AD&D a bylo by vymalováno). Čili sarkasmus není na místě.
Dračí doupě bych do toho netahal, protože to je klon staré edice D&D. Ale máš pravdu, D&D je špatné, protože je jiné, než by se mi líbilo. Je v tom snad něco v nepořádku? :-)) S jakou normu kvality používáš ty? :-))
Ano, máš pravdu D&D je dělané pro široké obecenstvo. Já to tak beru. Každopádně další svaté krávy půjdou na porážku s další edicí (resp. některé již byly nenápadně poraženy v průběhu různými doplňky - např. paladin nemusí být jen lawful good, životy nejsou jediné řešení, atd. atd.)
Ano, je to jen hra, ale ta hra se vyvíjí. Věřím, že v další inkarnaci se vyvine zase dál.
Vannax: ad 1. Magie si tvůrci hry nevymysleli. Systém magie je zván "Vancian magic" podle u nás asi nejspíš neznámého, ale světově proslulého autora Jacka Vance, kde to takhle funguje údajně z velmi dobrého důvodu. Podle světa Jacka Vance existuje i stejně pojmenované RPG - Dying Earth.
Potíž s magií není v tom, že to v 70. letech okopírovali, ale že se téhle svaté krávy do dneška nezbavili, byť alternativy existují. Dokonce i d20 systém je má - a to jak skillovou tak i manovou formu magie (viz. Star Wars a užití síly resp. Psionika).
Kouzelníci nemusí nutně nosit hůl, ale byla by to jistě zajímavá možnost. Chci jen říct, nefixujte se na dogma. Myslete kreativně.
ad 2. - A v čem je problém? Tak bys hrál šlechtice a řešil rasové a jiné nepokoje. Mně to zní jako cool dobrodružství. A co jako? Zdá se mi, že jste se strašně zafixovali na to, že takhle to musí být, protože to tak je.
ad 3. - V první řadě MM takhle není prezentován. Core rules D&D 3e jsou určeny k defaultnímu světu a tím je Greyhawk. Žádné průřezy nestvůr ani nic podobného není na místě. Pro potvory z jiných světů jsou určené specializované MM - napří Monsters of Faerun apod. Navíc konstatování, že je to tak a tak, neznamená, že je to tak a tak dobře.
ad 4. - viz výše. PHB vychází z Greyhawku/Flanaessu. Protože Kara-Tur posléze hodili radši do FR, tak tam mnich tohoto ražení jednoduše nemá co dělat. Naopak v Greyhawku jsou jiní mniši (taky dost drsní hoši ale ne tenhle typ). Od toho vyšla příručka Oriental Adventures, kde jsou samurajové a jiné tyhle týpky... tak tam by se uplatnil dobře.
ad 5. - ok, Druida nechme. :-)
ad 6. - jak jsme říkal, PHB 3e - Barbar, první povolání které nalistuješ. To není blud, to je realita.
Mimo téma - realističnost. Uznávám, že je třeba hledat určitou rovnováhu mezi reálností a hratelností, jen ji vidím posunutou asi někam krapet jinam.
ad 7. - Neprotiřečím si. Říkám... buď to změňem tak a tak. A nebo, pokud přijeme určité premisy té hry - třeba jak jsou elfové úžasně magicky talentovaní - tak ať to mají od přírody ne?
Shrnutí: Alnag si myslí, že DnD je skvělá hra, ale to neznamená, že by nemohla být lepší. Nechovejte se jak, jako když vám člověk sáhne na zlaté tele. Howgh.