Když jsme u toho, co dává, či nedává smysl.
Kobky jsou malé místnosti sloužící jako cely, nebo skladiště. Jak v nich chcete odehrát kampaň, to opravdu netuším.
Jeskyně jsou přírodní dutiny v horninách. Bývají v nich krápníky, ale mohou sloužit také jako útočiště primiticních kmenů, medvědů a ve fantasy i draků. Trpaslíci je využívají pro stavbu svých podzemních sídel. Jeskyně mohou být malé, ale i rozsáhlé s několika východy.
To, co se myslí pod pojmem dungeon je v češtině podzemí, nebo konkrétněji katakomby. Například v Táboře mají spojené sklepy, čímž vzniklo podzemí okolo celého náměstí. Říkají tomu katakomby a jsou součástí prohlídkové trasy. Jiné typy podzemí mohou být stoky, v některých městech mají rozsáhlé podzemí budované jako úkryty v dobách války (mám na mysli historické podzemí, nejen moderní protináletové podzemí jako máme třeba v Liberci). V Paříži mají opravdu rozsáhlé podzemí, které postupně zaplňovali kostmi z rušených a obnovovaných hřbitovů. Řekl bych, že to je určitě ukázkový dungeon. Ale nejsou to kobky, překládá se to prostě jako podzemí, nebo katakomby.
Další klasický typ podzemí mohou být doly. DM by tedy mohlo značit důlmistra.
V mnoha klasických dungon crawlech se prolínají katakomby (kamenné přímé chodby, nášlapné dlaždice a pasti, mříže a křižovatky typu T) s jeskyněmi (doupata medvědů, skřetů, podzemní řeky a jezera, místo pastí je nutné překonávat trhliny ve skalách apod.)
Takže buď používat poněkud nudný název "podzemí", které zastřešuje všechny klasické dungeony, nebo je pořadí "katakomby" > "jeskyně" a "doly" > "kobky".
----
A aby byl tenhle příspěvek aspoň trochu užitečný, přikládám odkaz na ty pařížské katakomby - několik set kilometrové podzemí se několika miliony koster. Doufám, že všechny vstupy jsou pečlivě vysvěcené, jinak je to vlhký sen každého nekromanta.
Trocha povídání.
A tady je pár obrázků