ShadoWWW: ono je dobré vzít v potaz, že mi nejde jen o to jak se mi "líbí" zrovna hraničář - sou tu i jiný ohledy. Prozačátek fakt, že bych rád 3 obory na povolání, aby ty povolání působily co "nejúplnějc" a nejzajímavějc a nabízely už v základní knížce slušnou variabilitu (protože narovinu víc knížek v dohledné době fanoušci asi nedostanou - pro nějakýho JaD Xanathara nevidim moc prostor, ani tržně, ani tvůrčí kapacitou a i když tu sou překlady DnD o který se hodně opírám, tak na ně zase nechci hřešit).
3 obory na povolání mají ale svojí cenu. Zaprvé je někdo musí vytvořit a logicky čím míň class, tím míň oborů. Zadruhý to stojí nějaký stránky v tý knížce. Zatřetí bych úplný začátečníky hned v základu nerad "zahltil" tím, že na ně nasypu 55 archetypů postav - ono i 30 bude dost :D . A začtvrtý tu je jak sem psal otázka nějakýho vyvážení mezi magickejma a nemagickejma classama, která je v DnD dost mimo - a ta převaha magiků má nějaké další nabalující se efekty i na to jak pak ta hra na hráče působí žánrově atp., což jí posouvá poněkud pryč od toho, co si osobně myslim, že je u nás vhodný. A konečně na závěr tu je otázka nějaký stylizační celistvosti.
Tyhle všechny důvody stojej za tim, že sem se rozhod některý classy prostě škrtnout, přičemž nativní caster classy sou poněkud v popředí odstřelu.
Jinými slovy nejde jen o to jestli zrovna hraničář ano nebo ne, ale i o to že něco prostě toužim hodit přes palubu a dostat se na 10 class v základní příručce (takový hezký číslo...), ideálně 5:5 nativní magici/nemagici (magický obory případně stranou), takže někdo prostě musí z kola ven.
Mnich dostal papa protože sem ho nikdy neměl stylizačně rád ani v DnD (a nejsem sám - ostatně viz začátek Gamers 2 ta diskuse u stolu když si ho vezme Cass - ten vtip by tam nebyl, kdyby u fanoušků neměl na co cílit).
Paladin dostal papa protože to je spell caster kterej trochu divně dubluje válečníka (jak sem psal jinde, osobně sem nikdy nepochopil proč je udělanej jako samostatná classa a ne jako kněžská variace eldritch knighta) a protože mi od pohledu nepřišlo, že by se k němu nabízely nějaký zajímavý a dobře zpracovatelný nový obory (pamatuj, že ty v základu nejsou licencovaný a já nechci tvořit duplicity ani překryvy, natož licenci obcházející remakey).
Hraničář je opět caster, kterej je navíc v základu broken a ani jeho UA "oprava" nedosáhla plnýho zarovnání. Plus fanoušek hraničáře v DrD co se bude těšit na classu se stejným jménem může bejt zklamanej když zjistí, že to je úplně něco jinýho (což bych fakt nepodceňoval, tenhle efekt povrchního dojmu dělá mezi hráčema fakt hodně).
Nad druidem sem se křenil, ale ten musí zůstat, protože to je jeden ze tří default casterů. Černokněžník je další caster u kterýho mi přišlo že by byl problém s oborama. Ale pokud to Log vidí že černokněžník je cool (a má pravdu že to je efektivně čtvrtej defeault casting template) a naopak je problém u čaroděje (kde je pravda že základní koncepty už vypotřebovalo PHB a Xanathar), tak se klidně rozloučim s čarodějem a nechám černokněžníka. EDIT: popř. může zůstat černokněžník a čaroděj a můžeme se rozloučit s bardem - ale přijde mi, že bard je tak nějak DnD ikoničtější než čaroděj. /EDIT
Tzn. kdyby měl hraničář zůstat, tak otázka je, co má jít pryč místo něj. (Btw. hraničář byla moje druhá "zjevná volba" hned po mnichovi, abych se přiznal... ostatně to povolání neni moc oblíbený ani v DnD komunitě)