Skaven píše:
ARCHETYPY: máme tady první testovací várku archetypů. Hrajete DnD 5e? Budeme moc vděční za herní zpětnou vazbu (pokud si některý z archetypů ozkoušíte, napište nám prosím feedback na info@mytago.cz)
Taky se částečně vyjádřím. Pošlu svojí reakci i na Mytago, zde však na vědomí i sem. Ačkoliv také nemám tolik možností s úplným playtestem a na něco reaguji z čisté teorie mojí mysli, berte to prostě jen jako další úhel pohledu dalšího hráče...
Rváč:
Rváč mi připadá na první pohled jako málo zajímavý a jako případný zájemce o něj bych si potřeboval udělat lepší představu o tom, proč ho vlastně hrát a jak ho přesněji pojmout. Z prvních dvou úvodních vět si lze představit, že řeší problémy „ručně.“ OK. Je to tedy nějaký boxer? Nebo u něj (stejně jako pro všechny barbary) stále platí, že bojuje hlavně pomocí svých instinktů a zuřivosti, tedy vším ostatním, nejen rukama? Pokud platí, že to má být něco jako boxer, trochu mi v tom zpracování chybí právě ty instinkty a přirozenost. Pokud má být více jako barbar, někde mi tam chybí originálnější pojetí např. od povolání mnicha. Mnich je taky někdo, kdo dokáže řešit problémy rukama. Sice je v tom disciplína mistrů wushu a energie čchi, ale mnich je zpracovaný originálně. Udělat z barbara jen rváče bez přidaných hodnot mi přijde škoda.
Přirození a instinktivní rváči obecně bojují nejen rukama. Dokáží bojovat celým tělem – dát hlavičku, kousnout, škrtit, kopnout do slabin, schopnost dobře využívat improvizované zbraně apod. Pokud bych tvořil přirozeného rváče, snažil bych se tam vměstnat nádech těchto technik, aby to nebylo jen bezduché mlácení rukama s velkým bonusem. Snažil bych se nějak vytvořit schopnosti, které zvládne jen rváč a které jsou nějak zajímavé v civilizované oblasti, ale i herně.
Nehledě na to, že na začátku má barbar schopnost používat všechny jednoduché i vojenské zbraně. Pokud je potom nepoužívá, je nějak tato zbytečná schopnost vykompenzována něčím jiným?
Mě by se třeba líbilo, kdybych měl jako rváč bonus v boji s improvizovanými zbraněmi, kdybych mohl nějak efektivněji používat škrcení nebo zadržení nepřítele (silnější než tu, kterou mohou podle pravidel provést všechna povolání), nebo kdybych se naopak dokázal ze zadržení jinými lépe vysmýknout. Prostě něco, co všem říká – rváč je všestrannější v těchto dovednostech, bojuje instinktivně, ovládá sice techniky, o které se může pokusit každý, ale efektivněji a nejsou v tom pouze ruce, ale celé tělo.
Příklad za všechny - schopnost Otloukání.
Kromě divně znějícího názvu a dalších perel jako je spojení “šoupat s nepřítelem“ je tato schopnost podle mě nuda, ačkoliv vychází z dobrého úmyslu – udělat normální schopnost předností pro toto povolání. Dle pravidel se kdokoliv může pokusit strčit nepřítele. Je to podmíněné vzájemným hodem na ověření vlastností, ale umí to každý. Tato schopnost umožňuje strčení bez nějakého dalšího ověřování. Fajn. Rváč umí něco navíc, ale odstranit pouze hod na ověření? Na šesté úrovni? Pouze o jeden sáh?
Např. bojovník taktik umí strčit nepřítele až o tři sáhy. Ano, musí k tomu využít převahovou kostku, ale umí to nějak zajímavěji – až o tři sáhy. Kdyby i tento rváč nějak uměl efektivněji strkat nepřátele, než jen o jeden jediný sáh, bylo by to určitě zajímavější. A je jedno, jestli třeba s možností vyražení dechu pádem, jestli také o tři sáhy, jestli strčit a povalit najednou automaticky, čísla teď neřešim. Ale bylo by to zajímavější...
Vyhnanec:
Srdce divočiny: to je pěkná schopnost a u Vyhnance se dá očekávat. Každopádně barbar má hned v základu od první úrovně možnost výběru kromě jiného právě i z dovedností Přežití a Příroda. V tomhle mi to tedy připadá poněkud divné. Zkusil bych tedy rozšířit možnost dovedností od první úrovně, nebo tyto dvě dovednosti ještě posílit (podobně jako má bard schopnost Všeuměl, nebo Kvalifikaci). Posílené dovednosti přežití a přírody by u vyhnance nemuselo být nijak na závadu. Nehledě na to, že si stačí vzít zázemí Chodec a hned budu zkušený osamělý poutník už v úvodu. Kombinace zázemí chodce, dovednosti přežití a příroda a archetypu Vyhnance je tedy pro barbara poměrně nevýhodná a tříská se mezi sebou.
Nevím, jakou spojitost má Osamělý válečník s tím, že dostanu bonus +2 na útok i na zranění. Pokud bych tuto mechaniku posílení zachoval, asi bych zkusil najít jiné pojmenování. Ale je to skutečně jen detail.
Pokud se vyhnanec použije, určitě bych změnil text u schopnosti Zuřivý výřivý útok. Popsat schopnost stylem “když jsi nehybný nebo se rozhodneš nehýbat, tvoje útoky způsobují dodatečné zranění...“ je opravdu vtipně zavádějící. Abychom potom neměli na bitevním poli solné sloupy barbarů, kteří svojí nehybností způsobují dodatečné zranění... ;-)
Snášení bolesti: na čtrnácté úrovni mi poznámka “Nikdy jsi neměl ten přepych, aby tě někdo prohlédl a ošetřil ti rány...“ přijde poněkud nemístná. Pokud beru v potaz, že DnD je skupinová a kooperativní hra, tak na čtvrnácté úrovni je velká pravděpodobnost, že už budu mít zkušenost s tím, že mi někdo rány ošetřil. A platí i to, co napsali již ostatní – na čtrnácté úrovni je tato schopnost docela slabá...
Celkově mi vyhnanec přijde jako zajímavý nápad, ale teď je ještě dost nedotažený.
Pěšák:
Sám o sobě pěšák docela OK, ale opět nijak stylizačně zajímavé. Chtělo by to nějaké zajímavé popsání schopností, jinak to bude opět jen povolání o vysokých číslech a nic víc.
Chápu to správně tak, že pěšák není navržený pro střelbu? Ačkoliv je cvičený pro válku, vidím zde jen minimální možnosti využití jakožto střelecké podpory...
Snažil bych se položit si i otázku – čím je ještě bojovník - pěšák vyjímečný? Bojuje v první linii a chrání ostatní. Co takhle tedy třeba nějakou zajímavou malou schopnost odolat strčení či podražení? Osobně si třeba myslím, že pro něj není ani tak důležitý pohyb navíc, ale spíše schopnost vydržet, bojovat na místě a držet linii.
Zároveň, pokud počítám s tím, že drží přední linii a bojuje proti přesile, mohlo by být zajímavé dát mu schopnosti zaútočení na více protivníků – podobně jako třeba manévr taktika – točivý útok atp.
V tomto případě se mi třeba dost líbí schopnost obdržet bonus +2 k OČ. Akorát mi trochu vyvstává otázka, jak se budou hráči pěšáka snažit tuto schopnost využívat v reálném střetu – balancovat neustále pod hranicí poloviny maxima je totiž dost riskantní, zvláště pokud mám bránit ostatní v první linii...
Vojevůdce:
Ovládání bojiště: pohnou se až o polovinu rychlosti navíc, nebo prostě jen polovinu rychlosti v rámci jejich vlastního pohybu? Počítám, že platí to první, ale radši bych to chtěl mít pevně napsané...
Navádění útoků: na patnácté úrovni si má cíl házet záchranný hod proti 8+ moje oprava inteligence? To je hrozně málo. Měl by tam být i zdatnostní bonus ne? Na druhou stranu – získám bonus proti cíli na 10 minut? To je zase relativně dost – možná by stačilo pouze minutu, nebo něco podobnýho. Ale 10 minut s nikým většinou stejně nebojuju...
Koordinovaný úder: tohle mi připadá divný. Ano, pokud bojujeme proti drakovi, tak dejme tomu. Ale pokud mám možnost využít tuto schopnost pouze proti jednomu menšímu cíli, tak se mi to zdá nepraktické. Na jeden cíl v podobě bestie, která zabírá pouze jeden sáh čtvereční (nebo jeden hex) většinou teoreticky nepotřebuju svolat všechny z dosahu, nehledě na to, že se k ní všichni nemusí ani vejít. Zároveň bych na tak vysoké úrovni očekával, že tuto schopnost budu moct využít i po krátkém odpočinku, nejen po dlouhém.
* * *
Celkově jsou některé nápady pro bojovníka a barbara zajímavé, ale pokud by se měly tyto povolání tvořit speciálně pro novou hru, snažil bych se jim vdechnout větší originalitu a jedinečnost.
Další komentáře později.