Silveralius: ahoj. Dovolím si se vyjádřit spíš obecně místo cílených odpovědí ke všemu a začnu spíš od konce...
- nejdřív k tomu pískovišti: nejde o pískoviště, jde o to jak je napsaná ta věta co to pravidlo popisuje. Přečti si jí znovu a pečlivě. Nesnaž se domyslet co tím chtěl autor říci - prostě si přečti, co autor skutečně řekl.
- srovnání s DrD2 je... krajně nevhodné. Minimálně tady na Kostce DrD2 nesklidilo zrovna moc úspěchu - popravdě, sklidilo násobně víc despektu a pohrdání od spousty lidí jednotlivě, než zvládla Končina nabrat od všech dohromady. Ten systém je vysloveně dysfunkční paskvil který vznikl jen protože se parta autorů urvala nakladateli ze řetězu aby si realizovala své vlhké indie sny a nakladatel jí nezvládl přivázat zpátky k boudě mainstreamového komerčního produktu.
- Jednoduchých pravidel co jsou zdarma ke stažení máme k dispozici hafo. Některé z nich v češtině (CPH), některé z nich přeložené do češtiny (Fate 2e, Fate 4e, FAE), některé z nich nepřeložené, ale nebyl by problém je přeložit (GURPS Lite, True 20) (výčty jsou ukázkové, tam někde venku jich je tolik že by je bylo těžké všechny prostudovat i kdybys na to měl celý jeden rok).
Všechna ta pravidla jsou snadno použitelná protože mají otevřené licence (OGL, CC...) nebo jsou snadno "pajcovatelná" bez porušení práv nebo mají autory co by neměly problém je poskytnout.
Rozdíl mezi všemi výše uvedenými pravidly a pravidly Končiny je ten, že... ta výše uvedená pravidla jsou vysoce funkční systémy (nadesignované profíky nebo nadanými nadšenci, profiltrované sítem konkurence a času) ověřené časem a stovkami až desetititisíci hráčů, zatímco Končina je house-made systém lidí co bohužel o game designu nemají tušení a jejich představa o RPG je formovaná českou scénou (která je, přiznejme si, dost chudá a zaostalá). Nepřekonaná vazba autorů k DrD je z Končiny bohužel cítit velmi bolestivě.
Systém Končiny navíc nemá vůbec žádný benefit (ani v náznaku nebo pokusu) v porovnání s libovolnou výše uvedenou alternativou - nemá ani jednu jedinou vlastnost na kterou by šlo ukázat a říct "ok, možná, tohle, může stát za to nepřevzít něco už hotového..."
- Že je systém "1.0" není pro KOMERČNÍ autory kteří se navíc ve svých promo textech chvástali tím, jak chtějí dodat "perfektní a vybroušený" produkt vůbec žádná omluva. Nejenže mají v tom "perfektním a vybroušeném" systému díry, ale navíc i text pravidel je děsivě prorvaný gramatickými chybami a stylistickou nedokonalostí.
- kdyby autoři sledovali světovou scénu, věděli by, že snaha připodobnit RPG k PC hrám tu už byla, dokonce ve velkém, a výsledky byly... přinejlepším rozpačité. Podstata hraní a zábavy u PC her a RPG je natolik odlišná, že celé tohle připodobňování je nerealizovatelná iluze.
K tomu co píšeš předtím, tj. ke konkrétním poznámkám k tomu co napsal Jerson:
- některé věci nejsou ani tak výtky faktických chyb, jako spíše ironická poukázání na věci, které jsou mezi RPGčkaři považovány za zoufale neoriginální tisíckrát omletá a trapná klišé, popř. o reference k různým nesmyslným paradoxům, které RPG v čase vygenerovaly a které se jimi občas prolýnají dále (např. ten bard prošpikovaný šíly - stáhni si a pusť si fan-film "Gamers 2: Dorkness Rising" (Dorkness je správně - a je celý i na YouTube kdyžtak), pusť si ho, výborně se bav a až uvidíš scénu se "schováváním se za hromadu mrtvých bardů", tak si znovu vzpomeň na Jersonovu poznámku o bardech prošpikovaných šípy. Podobně s "písněmi".
- další poznámky se vztahují k tvrzení autorů, že hra má být "realistická", popřípadě k tomu, že něco z toho co píšou jsou prostě doočíbijící kraviny které budou při hře rušit. Čpavek není vtipný kvůli jeho výrobě - čpavek je vtipný kvůli představě toho, že by samotný čpavek mohl být zázračnou léčivou substancí s nějakým signifikantním efektem. Tichý pohyb jak je popsaný je blbost (mimochodem, tohodle mají autoři víc - mě samotného v pravidlech fakt rozesmálo - a ne v dobrém - když jsem se dočetl, že vrhací hvězdicí se hází snáz než kamenem nebo že na boj dvěma zbraněmi potřebuješ větší sílu - autoři očividně neměli šajnu o čem to píšou) atd.
- některé poznámky jsou prostě o tom, že autoři nepřemýšleli a nedomýšleli a vyplodili výtvor který je děravý jak cedník. Vidění přes zeď je typický příklad - ten lektvar má víc nedořešených otázek než zvládnu spočítat na prstech a pro nás co máme zkušenosti s rozsáhlou magií v RPG (zejména ze systémů s vágní definicí magie nebo s rozsáhlou působností magie - Fate, Mage...) je očividné, že navíc tak jak je přinese do hry víc problémů a paradoxů, než za kolik stojí.
(existuje taková množina ustálených a běžně se vyskytujících... "témat" s těmito protivnými vlastnostmi, které když dáš do hry tak si hraješ s vysoce toxickým materiálem co může v systému i samotné hře spustit domino zkázy. Další velmi typická je v tomhle třeba neviditelnost)
...atd.
Myslím že toho pochopíš víc, když si nejprve přečteš Jersonův
původní post glosující systém jako celek