Jerson píše:
každopádně jsem raději, když RPG staví na první místo hraní charakteru a příběh
Levly a stavění postavy versus příběh a hraní charakteru je klasické falešné dilema. Nějakou takovou hlášku bych čekal od někoho, kdo hrál DrD a zrovna objevil GURPS/FATE/WoD, od tebe fakt ne.
wlkeR kýblohlav, QuentinW: Oldschooleři se projevili :) Dle mého jsou featy dost dobrý nápad jen nepříliš dobře provedený.
Sám řadím featy na čtyři skupiny
- featy které jsou v pohodě, protože reprezentují schopnost dělat nějakou dost specifickou věc, kterou si lze snadno představit (Two weapon fighting, Quick draw) - ty mi přijdou v pohodě
- featy, dávající za nějaký trénink bonus k něčemu (Skill focus, Weapon focus) - obvykle v pohodě, někdy ale dávají naprosto wtf bonusy i když fluffově reprezentují jen pouhou zalost něčeho nebo jsou must have, což je velmi otravný
- featy zbytečné, protože není důvod proč by to co nabízejí nemohl dělat kdokoli (Leadership) - hovadina, výsledek pokusů všechno narvat do mechanik hry, naštěstí se obvykle daj jednoduše vypustit
- featy "WTF, what just happend?" který dávají schopnosti do klasický fantasy naprosto nepasující nebo příliš epické (Deflect Arrows, Snatch Arrows) -
- featy "udělej X a kdovíproč dostaneš bonus k útoku" (velmi oblíbené ve 4e, cca polovina featů tam nejméně balancuje na hraně tohoto přístupu) - dělají hru méně zajímavou tím, že motivují k tomu dělat neustále X a v nejlepším se snažit obkecat bonus, který X dává místo vymýšlení něčeho zajímavého. Nemaj žádné opodstatnění, jedinou jejich funkcí je sloužit jako součást nějakého komba, což problém ještě zhoršuje (protože pak už tuplem není důvod reagovat na určité situace jinak než provedením X).
Btw taky si někde zálohujte příručku ke 3e a třeba Dark Heresy a srovnejte jak jsou prezentovány featy (resp. talenty) tam a jak ve 4e. Pointa je, že v DH/3e je vždycky aspoň věta o tom, co ta schopnost fluffově reprezentuje a když jste na pochybách zda se to dá v týhle situaci použít, je o co se opřít. V 4e naproti tomu je efekt schopnosti popsaný jen v herních mechanikách a jak konkrétně funguje musíte odhadnout z toho popisu + možná ještě z názvu. V případě nějaký sporný situace tedy buď přístoupíte na to že to prostě takhle je a nebudete nad tím dumat (a občas se holt ve hře občas budou dít těžko představitelný věci) nebo budete z pozice GMa požadovat vysvětlení jak to postava přesně užívá a pak se nejspíš v rámci pokusu obkecat něco fakt nepravděpodobnýho budou tuplem dít ve hře dost podivné věci.