jerryred píše:
Chtěli bychom nabídnout to, co pluska nabídla původně, tedy propracovaný systém pro zkušenější hráče s velkým důrazem na RP.
(Omlouvám se za zásah do citace, ale nemusíme na ty hrubky koukat i tady, že).
Tak trochu si říkám, proč tu hru přepisovat, když to, co je cílem přepracování, DrD+ podle samotných autorů splňuje už od začátku.
Nad tím, jaký koncept by případné přepracování DrD+ mělo mít, tedy čeho by se měl vývoj snažit docílit, jsem před časem docela dlouho přemýšlel a nic moc kloudného jsem nevymyslel.
Když bych to totiž pojal tak, že prostě jen vyhodím věci a principy, které se moc neosvědčily (což není úplně ideální designový koncept, ale v zásadě i výrazné zjednodušení a zeštíhlení může k něčemu být, zvlášť když jde o další edici stávající hry), tak by z té hry nejspíš moc nezbylo.
Základní myšlenka core mechaniky DrD+ je totiž schopnost simulovat fyzikální jevy. Což je poměrně zajímavý koncept a dokážu si představit, že by mě to v jistém věku i docela bavilo, ale je poměrně obtížně slučitelný s tím jak se hraje většina současných her a má poměrně velký potenciál svádět k reality lawyerismu a z něj vyplývajících konfliktů mezi hráči.
Jakákoliv zásadnější změna této základní mechaniky by nejspíš tu hru zpřístupnila mnohem širšímu publiku, na druhou stranu by ji ale imho učinila nezajímavou pro hráče, kteří ji stále ještě hrajou.
Druhá věc jsou settingově závislé "soft" mechaniky. Vývoj DrD+ šel směrem od promyšleného základu, na který se pak nabalovalo všechno ostatní. Když bych teď třeba došel k závěru, že vazby jsou moc složitý prvek (je to jen příklad, nemusí nutně dávat smysl) a chtěl je vypustit, tak tím lavinovitě ztratí smysl hromada dalších věcí. Ok, asi to půjde předělat tak, aby tam žádné vazby nebyly, ale opět se dostáváme k tomu, že z toho vyleze úplně jiná hra - a to nejen mechanicky, ale i settingově, po stránce feelingu ze hry a v tom, jak se vlastně hraje.
S otázkou komplexních a provázaných principů fungování magie aktuálně zápasím v Dakaře, tam to ale od začátku navrhuju tak, že skoro celá magie funguje i s několika jednoduchými pravidly a to, co jí dělá komplexní a složitou, je možné nezávisle přidávat nebo ubírat, aniž by se tím na základu cokoliv změnilo. Komplexitu zvyšuje několik samostatných kouzel a schopností, všechno ostatní nezávisle funguje i bez nich.
Kde se nakonec bude nacházet ten správný bod na cestě mezi jednoduchostí a komplexitou zatím nevím, ale mám alespoň jistotu, že s tím můžu bez obav oběma směry libovolně hýbat a nebude mě to stát nic jiného, než práci s několika nezávislými principy, schopnostmi a kouzly, ale nebudu muset hrabat do základní mechaniky, ani do drtivé většiny kouzel a schopností.
Tohle byl ostatně jeden z důvodů, prož jsem už před časem Bouchimu říkal, že pokud bych měl něco předělávat tak určitě DrD a ne DrD+ (a z plusek si případně brát nápady a obsah, kterým se staré DrD obohatí).
Napsání první verze přepracovaného průvorce hrou pro začátečníky mi zabralo zhruba měsíc. Předcházelo tomu dost promýšlení a ještě víc práce na systému, na nějž jsem to portoval, ale to by v případě plusek bylo potřeba udělat taky. Jak dlouho by to samé zabralo, kdybych to chtěl udělat s DrD+, si nedokážu představit. Odhaduju tak minimálně rok.
Podotýkám, že ta moje předělávka sice určitě není dokonalá a navíc se zatím týká jen jedné příručky, ale za to je hratelná a už v té fázi po měsíci práce bez problémů testovatelná. A hlavně fluffově (a trochu i mechanicky) opravdu dost výrazně připomíná Dračák - jsou tam stejné rasy, stejná povolání a stejná kouzla a schopnosti, která v drtivé většině případů dělají stejné, nebo aspoň stylově podobné věci, jako ve starém dračáku. Kdybych tohle chtěl splnit v případě předělávky plusek, musel bych nutně zachovat jejich základní myšlenku, koncept fungování světa a magie a to, jak se promítá do jednotlivých schopností. Jakákoliv větší změna by to celé úplně rozbořila a bylo by potřeba z toho postavit fungl novou hru.
Jsem tedy upřímně (a bez ironie a posměšků) zvědavý, jak se s tím autoři poperou. Úkol je to vskutku nelehký.