Prošel jsem si rovněž DnD 4e a musím říct několik svých postřehů (protože v něčem s Dalcorem souhlasím a s něčem ani ne tak nesouhlasím jako spíše zaujímám trochu odlišný postoj):
- DnD 4e zcela zásadně změnilo zažitý "řád věcí" v RPG a to zcela radikální filosofií "pravidla jsou na to, aby definovala mechaniku světa RPG a role play by se měl odehrát mezi hráči, do toho nemají nějaká pravidla co kecat" - snažím se tu myšlenku uchopit a musím se přiznat, že se mi docela zamlouvá (v podstatě je to přesně to, k čemu se nakonec při hraní vždy dostaneme - hrajeme podle sebe vždy jen "s přihlédnutím" k těm či oněm pravidlům základních mechanik pro svět)
- v souladu s výše uvedeným v podstatě tak trochu vzdali "výchovu" hráčů k RP, protože je dost sporné v tak volně pojaté filosofie, co už vlastně NENÍ RP, ale podle mne to není tak zcela od věci, vzhledem k jisté dlohodobé homogenitě RPG komunity všeobecně a mnoha propracovaným více méně stylově a herně nezávislým pracím v tomto oboru, který by základní pravidla si těžko mohla konkurovat
- v duchu prvního bodu je nejvíce radikální rozložení pravidel mezi PHB a DMG - v podstatě je 95% mechanik "odtajněno" a nachází se v PHB, kdežto DMG se nezabývá doplňujícími mechanikami světa pro DM nebo jednotlivých povolání (jak to často bývá), ale hlavní částí je ohromné množství praktických rad, jak vést dobrodružství, kampaně, nastavuje nové definice starých pojmů - v tomto ohledu přesahuje DMG rámec D&D a stává se cenou knihou pro začínající Vypravěče i dalších RPG her (něco podobného jsem kdysi napsal i o DMG II pro 3.5e)
- nepopiratelně se zkrátil popis oponentů z několika stránek do úhledné tabulky - tady jsem zvědav, zda toto nastavení WOTC chlapci udrží, nebo to zase "nabude" díky dalším doplňujícím pravidlům
- Zvýšení hrdinskosti a vyjímečnosti postav vnímám neutrálně - je to prostě tak nastavená a postavená hra a autoři to nijak neskrývají, ba naopak se k tomu hrdě hlásí (což jim slouží ke cti)
Do tohoto momentu to vypadá asi, že to vlastně jen vychvaluji, jenže cítím tam i slabiny:
- jednou z věcí, jež byla silně kritizována na DrD+ svého času byla velmi silná provázanost základních mechanik hry s přednastaveným settingem - dost mne překvapilo, že se i D&D 4e ubýrá podobným směrem a souhlasím s názory, jež se obávají adapatce D&D 4e do svých oblíbených světů (osobně mi přijde, že bude dost obtížné se adaptovat nejen na specifické světy jako Dragonlance, ale i na dost univerzální světy jako Forgotten Realms nebo Greyhawk)
- nastavení hrdinskosti je opět posunuto o něco výše, než bych osobně pokládal za vhodné (i když je to vyváženo důrazem na encountery typu "nepřítel má převahu"), prostě souboj na život a na smrt s mravencem se nekoná :o) /Pro neznalé - v prvních D&D bylo jediné monstrum v příručce pro DM obří mravenec./