1) No ja se treba priznam, ze Grapple, Trip apod.. jsem se nikdy naspamet nenaucil a vzdy jsem je musel hledat v knizce. I kdyz je pravda ze jsme jezase tak moc nepouzivali, a proto jsem je mozna nemel zazite. Jinak souhlasim ze zaklad systemu slozity neni, ale pokud vezmeme vse co s tim souvisy, tak si tim nejsem jisty. Samozrejme zalezi ve srovnani s cim.
Z mych nedavnych zkusenosti, kdy jsem odehral kratkou serii dobrodruzstvi s DnD zelenaci, jim ani tak nedelal problem zaklad boje, jako spise poziti vsech moznosti (at z hlediska toho, ze si jich byly vedomi, tak z hlediska toho, ze rozumeli, jak funguji) a vyuzivani svych moznosti v taktice boje. Nemluvim jen o AC vs Atack / Damage. Mluvim o vyuziti vsech svych moznosti, o jejich mechanickych principech, o odhadech svych moznosti (ktere vychazeji z mechanickeho uvedomelosti), o odchadech moznosti ostatnich, atd... Ono se to nezda, ale na zacatecnika toho muze byt odst. A to nemluvim o tvorbe postavy.
Pokud nekomu hodime postavu na 5. urovni, muze to byt pro nej celkem obtizne. Viz. znamy problem DM a silnejsich priser.
Samozreme se to clovek casem nauci, ale zabere to nejaky cas, otazka je, kdo ho chce investoat a kdo ne.
Chi tim rici, ze pokud by tomu podobne bylo u Rune, byl bych radsi kdyby ta hra byla v kompetetivnosti zamerena jinak (a nebo aby ten soubojak nebyl tak propracovany). Ale nehral jsem to, takze jsou to stejne jen dohady :)