Asi takhle - dává smysl učit se dovednost tím, že ji používám. To že se mi (možná) zvýší při úspěšném použití a nikoliv při neúspěšném by se taky dalo pochopit, třeba na základě myšlenky, že když něco úspěšně použiju, tak jsem to použil dobře, zatímco při neúspěchu nevím.
Dává smysl i to, že když už se mi dovednost podaří použít úspěšně, tak se mi spíše zvýší, pokud je nízká, zatímco hodně natrénovaná dovednost se zlepšuje obtížněji. Nebudu to srovnávat s realitou, prostě tohle samo o sobě dává smysl a je to relativně jednoduchý systém, který zahrnuje více faktorů.
Ale pak přijde šance na zvýšení a to, o kolik se zvýší, a to je prostě nesedí k předchozí logice. Když nějakou dovednost úspěšně použiju jednou, může se mi zvýšit se stejnou pravěpodobností o 1 nebo o 10. Ale když ji úspěšně použiju třeba dvacetkrát, tak šance na zlepšení bude úplně stejná jako v prvním případě, a to o kolik se mi zlepší je taky nezávislé na počtu použití, může to být klidně jen o 1, pokud vůbec.
Z gamistického hlediska je absolutně nejlepší najít si v každém dobrodružství alespoň jeden důvod na použití dovednosti, i když herně nedával moc smysl, ale i když by byl úspěšný, je zbytečné ho opakovat, protože se tím člověk víc nenaučí.
Silně mi to připomíná učení v Jagged Alliance 2 nebo Silent Stormu, kdy bylo účelné přijít tiše k nepříteli a alespoň jednou se od něj odplížit, protože se tím hodně zvyšovala dovednost - i když v tomto případě občas platilo, že více kroků je lepších než jen jeden.
Prostě když už na to je takovýto systém, tak by mohl zohledňovat i počet použití, ať u šance na zvýšení, nebo u míry zvýšení, či u obojího. Bylo by to taky účetnictví, ale alespoň nějak podložené.
LokiB píše:
To použití přeci se zvýšením nijak nesouvisí. Používáš ji, ne proto, abys ji zlepši, ale protože chceš vyřešit nějakou situaci. Takže to spojovat pocitově dohromady se zvýšením mi nedává smysl.
Pokud hráč ví, že jediná(?) možnost zlepšení dovednosti na rozumně použitelnou úroveň je alespoň jedno použití dovednosti, je metagamingově tlačen k tomu, aby to dovednost právě jednou použil, nejlépe v nějaké nepříliš vyhrocené situaci, aby ho případný neúspěch moc nebolel.
Celkově mám na to přesně opačný pohled než Boldrick - v této podobě je to úplně zbytečné pravidlo, u kterého nevím, co by mělo přinést jako benefit.