Tarfill mi tohle dobrodružství poslal a poprosil mě o recenzi. Tu provedu, ale kdo ví kdy – mám teď v pořadníku nachystáno víc věcí a dělám tak jednu recenzi měsíčně, tak to potrvá.
Každopádně chci říct, že už po zběžném prolistování vidím, že velkou součástí mé případné recenze bude nadávání na balast, balast, balast. Neboli základní rada: škrtat, škrtat, škrtat.
Ono je to fakt obrovský problém. Ty si můžeš myslet, že čtenáři dáváš víc informací a víc informací je přece dobře! Jenomže přesně tak to nefunguje. Víc informací je aktivně na škodu, způsobuje my to myšlenkový overload, ztěžuje to orientaci, přestávám sledovat, co je důležité a co nepodstatné. V zásadě by v textu mělo být jen to podstatné.
Jeden problém je počáteční „lore“ a backstory, povídky na přečtení hráčům. To fakt NIKOHO nezajímá. Vážně to chce osekat na naprosté minimum, které musím vědět* pro účely tohohle dobrodružství. A všechno, co vědět nemusím* – celý ten svět kolem – nemilosrdně smazat, nebo – pokud je ti líto to vyhazovat – aspoň to odsunout někam do dodatků jako nepovinné čtení, nebo to aspoň označit jako přeskočitelné. Ale fakt je potřeba mít tam nějaký stručný výcuc jen toho podstatného pro ty, které tvůj „lore“ nezajímá.
Áčtyřka určená k předčítání je pekelná trýzeň.
Druhý problém jsou šíleně rozkecaná setkání v samotné hře. Tuny, tuny textu. Dobrodružství má sloužit především jako herní pomůcka. Přečtu si ho, vytisknu si ho, mám ho při hře před sebou na stole a jedu podle něj. Vezmi si ale třeba situaci „Setkání s Amenonem Ananisem" - to jsou hustě popsané dvě á čtyřky. Představa, že to při hře nalistuju a budu podle toho hrát, je naprosto nereálná. Je to fyzicky nemožné. Musím si předem před hrou udělat vlastní výpisky, aby to vůbec bylo hratelné...
...a otázka tedy je, že pokud si každý čtenář musí připravovat výpisky, proč je tam nepřipravíš rovnou ty? To by totiž měl být tvůj základní úkol.
Takže škrtat, škrtat, škrtat. Nebo pokud nedokážeš škrtat, tak aspoň nadpisy, odrážky, zvýraznění, strukturování textu, abych se v něm vyznal a dokázal v něm při hře listovat a orientovat se podle něj.
Ale prostě setkání na dvou hustě popsaných A4 nestrukturovaného textu je nehratelné.
Podotýkám, že jsem to nečetl a vůbec se nevyjadřuju k obsahu, jenom ke struktuře textu, kterou vidím na zběžný pohled.
===
EDIT:
* To rozlišení na to, co vědět musím a nemusím, je trochu ošemetné. Když budeš klást důraz jen na to, co vědět musím, dostaneš se k úplnému minimalismu, což taky není ideál. Nějaká atmosféra, barva, inspirace, náměty do hry jsou často užitečné a je dobré je tam mít, i když tam nutně mít nemusí.
Takže asi lepší vymezení by bylo soustředit se na to, co je užitečné ve hře, má to herní uplatnění. Ale to „lore“ rozhodně není.