Pastýř: já jsem svoje předsudky (protože to jsou zejména předsudky, reálná zkušenost chybí) k Fate rozebíral už ve svém vlákně (kde jsem žádal o radu, jaký systém by mi tu lidé poradili pro alternativní husitskou dobu, říznutou paranormálnem ... asi trochu méně detektivní, než u toho, cos psal ty, jinak ale obdobné).
Ti co Fate hrají a oblibují s tím ze zřejmých důvodů nesouhlasí a já se jim nedivím. lidem kolem mě připadají některé základní premisy toho systému, a obecně narativních her, dost cizí. Jako třeba základní věc: popište svoji postavu několika definujícími větami ... věřte nevěřte, tohle už na začátku je poměrně zásadní překážka. Typiocky na začátku o svojí postavě vlastně vůbec nic nevíme. je pro nás daleko snazší říc, že postava má tyto schopnosti a dovoednosti, nebo takové povolání, než se rozhodovat, jaké charakterové a jiné aspekty (ne nutně ve Fate významu) ji definují. Takových nás napadne sice třeba 50, ale žádný není "ten hlavní", všechny jsou více méně stejně podstatné. jak tedy vybrat ten, který bychom chtěli mít napsaný v deníku postavy jako určující? A přes to se těžko přechází.
Ovšem překlad je za hodně plusových bodů a i komunitu to má dobrou, aby člověk našel případně radu, když si s něčím neví rady.
Oslovil mě Cryptomancer svoji jednoduchostí. S tím, že mi tam nevyhovuje několik věcí (definovanost settingu a vynucená spirála osudu), které se dají snadno odstřihnout. Zbytek je strašně jednoduchý systém, se zajímavým potenciálem navíc pro lidi od počítačů, zejména pak počítačové bezpečnosti, kteří se s tím vyblbnou. Přijde mi to hratelný.
Český překlad se asi očekávat nedá.
DrD (doupě) jsme vlastně až do letoška hráli, ale do nové kampaně už by se mi s tím nechtělo :)
Čeština je v něm však nativní ;)
Místo toho jsme na jaře začali s 5E (výhodou je stará zkušenost s oDnD, ADND, 3.5 i PF) ... a ten pocit z toho je dobrý. Kdybych si vybíral z class-level systémů, tak 5E je první volbou. Jednoduché, známé, materiálně obsáhlé. Staré mechaniky zjednodušené. Odpadly stromy featů a potřeba jejich kombení, výběr skillů je také snadný. Povolání sama o sobě jsou trochu složitější, než bývala kdysi, ale ne nějak moc.
Co mi na 5E nesedí, je to dědictví magického systému, které si sebou nese. management zdrojů, odpočinky, velká svázanost toho, jak magie funguje (asi aby nedocházelo ke sporům), co přesně které kouzlo umí, a jsou to stovky a stovky kouzel ... to vše je trochu otravné.
Překlad je skvělý. Sice hraju radši podle originálu, protože česká názvosloví mi vadí a nemám je zažitá, ale pro člověka, který hledá něco českého, je to super.
A 3 příruček bych se fakt nebál. Já je sice četl, protože mě to baví číst, ale nikdo další ze skupiny ne. Většina nečetla ani všechno v PHB. Rasu, svoje povolání, základní mechaniky (featy, skilly, boj). Na předpřipravené backgroundy jsme kašlali a udělali si při hře svoje. A kdo kouzlí, tak kouzla. Inventář myslím taky četl málokdo.
Takže tuhle bariéru bych z vlastní zkušenosti přeskočil.
Dakara a podobné ... imho to může skvěle fungovat pro lidi, kteří si to napsali. Mají tam všechno tak, jak jim sedí ... mechaniky, postupy atd.
Někdo tu nedávno (v létě?) plánoval udělat rozhodovací strom pro výběr RPG v situacích, jaké přesně popisuješ ... ale mám pocit, že to nebylo dotaženo.
je to myslím
ZDE