Nebudu vypisovat všechny SF systémy, protože ve skutečnosti je jich strašně moc (a univerzálních ještě mnohem víc), místo místo toho dodám podstatně užší výběr těch co jsem hrál nebo mě něčím zaujaly...
Start Without Number
Jednoduchý d20 systém s velmi rychlu tvorbou postav (tak do dvaceti minut, pro úplné nováčky do půl hodiny), který ale přitom obsahuje všechno důležité nebo charakteristické pro SF, od popisu technologií různé vyspělosti, přes artefakty z lepších časů a psioniku, po souboje vesmírných lodí. Settingem jsou trosky kdysi mocného lidského impéria, který po několika staletích temna znovuosídlují dávnou katastrofou odříznuté civilizace, přičemž místo podrobného popisu jednotlivých planet obsahuje základní příručka náhodné generátory, pomocí kterých si GM může svůj ideální kout vesmíru velmi rychle sám sestavit. Neměl by ale být nejmenší problém v tom hrát i jiný SF svět/vesmír a odsouzence v power-armorech, vyslanými diktátorskou vládou do boje proti vesmírným broukům, to zvládne v naprostém klidu. Možná bych jen dal postavám na začátek tak 10 HP k dobru nebo rovnou začínal na 3-4 úrovni, protože na poměry dnešních rpg jsou začínající postavy hodně křehké, ale jinak je to asi nejvíc ready-to-go možnost zahrát si SF, obzvlášť pokud už jste někdy hráli D&D nebo jakýkoli d20 systém. Základní příručka zdarma (navíc je zdarma i několik menších rozšíření), v angličtině.
Diaspora
Na FATE systému postavená SF. Relativně hard SF, slušelo by se poznamenat - lodě co vypadají jako přerostlá ISS, "military grade" výbava a zbraně, které jsou prostě lepší než jejich civilní obdoby, faster-than-light pohon, co hrdiny povozí po pár blízkých soustavách, ale cestu z jedné hvězdokupy do jiné už moc nedává. Každopádně ta hra řeší všechno od tvorby vlastní sluneční soustavy přes takové ty nudné klasiky jako tvorba postav až ke starostem jako "jak donutit naši přerostlou družici, aby vymanévrovala a rozstřílela svůj protějšek a přitom vést planetární invazi". Každopádně pro mě jedna z nejzajímavějších mutací Fate, už proto že právě SF jsme ve Fate hráli nejvíc.
Traveller (Mongoose verze)
...aneb jak se říká "proč brát kopie, když je tu originál"... a na obou výše zmíněných hrách je vidět, že si z Travellera lecos vzaly. Fandom obvykle přísahá na "edici" vydanou vydavatelstvím Mongoose Publishing, která updatuje jedno z nejstarších SF do
2k6 + příslušná vlastnost VS obtížnost systému moderního střihu. Co zůstalo je zábavný generátor hráčkých postav, ze kterého vypadávají charaktery s vlastní historií a vazbami na okolní vesmír (tuším že narozdíl od dřívějších edic postava nemůže umřít už v chargenu), pravidla pro lodě, obchod, mimozemšťany, výbavu s různými technologickými úrovněmi... Setting hraje na strunu zlaté doby SF - známý vesmír ovládany galaktickým neofeudálním impériem ne-nepodobným Římské říši... převážně ovládáným, protože faster-than-light cestování má svoje limity a vzdálenější kouty vesmíru mají nejen svoje vlastní pravidla, ale i svoje vlastní (anti)hrdiny... prostě Asimovova Nadace nebo Star Citizen jak vyšitý, kluci a holky v power-armorech už tam taky jsou, už chybí jenom nějaký ten zergling rush... Krom toho, kolik rpgček má vlastní
metalové album ?
Ashen Stars
...o kterých se asi nemá smysl rozepisovat podrobně, když je tu
sirienova recenze. Nicméně hodí se dodat, že narozdíl od výše uvedených her to není úplně žánrově neutrální systém. Ashen Stars jsou oproti tomu založeny spíš na vyšetřování, resp. na "vyšetřování" v podobě jakou představuje naprosto typicky Star Trek - tj. Kirk/Piccard/Janeway&spol doletí k nějaký planetě, ta neodpovídá (a měla by), tak se vydaj na povrch zjistit co se děje a tak dál. A v příbezích podobn struktury (víceméně kdekoli se řeší nějaká záhada) ten systém opravdu září. Oproti tomu, ve Star without number se dá začít hrát kampaň a teprve pak se rozhodut jestli bude o prolézání dungeonů co zbyly po starověkých civilizacích nebo si postavy založí vlastní korp a budou bojovat o vliv v sektoru (ve skutečnosti ta hra docela počítá s tím, že hráči začnou s prolézáním dungeonů v nejrůznějších podobách a propracují se k lidem co hýbou vesmírem).
Jinak ještě nabídnu jedno řešení a sice cestu nejmenšího odporu - pokud už hrajete třeba D&D a vyhovuje vám, úplně nejsnazší a nejrychlější je prostě "přefluffovat" co už v něm je. Tj z luků se stanou (projektilové/laserové/magnetické/sonické/doplň-vlastní-cool-technoblábol) pušky (z kuší plazmové - musí se přebíjet/chladit mezi výstřely), z magických itemů hi-tech military-grade výbava (z těch drsnějších mimozemské artefakty), z plátovek power-armory, z čarodějů psionici/technomágové, z orků rasa agresivních vesmírných... orků... A co je fakt silně proti zamýšlenému duchu prostě neexistuje. Možná to bude mít nějaké drobné vady (něco jako převaha rangerů, protože všichni budou dělat charaktery pro boj na dálku? ale nakonec, čemu to vadí, vesmírnému průzkumníkovi je ranger stejně bližší...) a chce to holt trochu dobré vůle ode všech zůčastněných, ale ideální možnost pokud chcete začít hrát co nejdřív.
EDIT (protože výše popsané mám rozepsané od víkendu)...
Harug píše:
Potřebujeme hlavně bojový systém, protože hráče čeká spíše válečná kampaň. Ideálně bez povolání, spíše s rozdělováním schopností a dovedností (ale není nutno). Chceme hrát vesmíry Starcraftu, WH40K a podobné. Takže energo - zbroje, kulomety, laserové pušky, a tak dále.
Tak to možná zkus kouknout na WH 40k rpgčka, ideálně
Only War od Flight Fantasy Games. Ta hra má naprosto všechno co jsi právě vyjmenoval, je bez povolání (jsou tam dost volné archetypy postav typu weapon specialist, commander, medic, ... které ale obvykle jenom poskytují některé, všem postavám dostupné schopnosti, za xp-slevu; snad jediná vyjímka jsou psionici, kteří jsou jediní s přístupem k psychickým schopnostem), postavená na nakupování dovedností a talentů za expy. Obviously je to o (badass) veteránech imperiální gardy, ale nevidím důvod proč by v tom nefungoval Star Craft (power-armory a jiné hardcore hračky tam tuším ve výbavě jsou). Nehrál jsem to, ale lidi co v tom pár sezení odehráli si stěžovali hlavně na to, že odolní nepřátelé (ork) se dají pomocí obyčejných laserů sundat jen se štěstím a i tak těžko a pomalu.
sirien píše:
Quentin píše:
middleschool
proč používáš termín, který bez závorky nic neřekne a obsah závorky přitom termín nepotřebuje? :p
Naprosto přesně moje první (wtf) reakce :) Krom toho, kdybych byl hnidopich dodám že WoD a Savage Worlds mají společný víceméně jenom že jsou to dovedností systémy a možná že určitá skupina lidí ani jeden z nich nebude hrát, protože jejich pán a spasitel řekl, že si tím poškodí mozek :)
Quentin píše:
jsou v tom grandiózní boje ("shaken" stav vytváří super popisy a situace)
No my jsme v tom zrovna nedávno hráli fantasy a po asi pěti kolech boje, kdy byli téměř trvale shakened skoro všichni kdo bojovali nablízko (nepřátelé i PC) se z shaken se stal oblíbený running joke. Imho dostat se do shaken stavu je neuvěřitelně snadný, z něj to jde naopak jen pomocí fate pointů/beníků, ale hlavně nemám pocit že by to jedné nebo druhé straně nějak pomáhalo - všichni jsou shakened a čekají až nebudou a až nejsou (a to může chvilku trvat) doufají že dají soupeři shakened dřív než on jim. A zdrhat je blbost, protože je to za příležitostný útok s velkou šancí na skahened kondici. Na konci sezení všichni básnili o tom, jak awesome jsou klasický D&Dčkový HPčka...
...ale lidi co v tom předtím hráli modern setting říkali, že to hezky simuluje že lidi obvykle přestanou dělat cokoli děkají a jdou obvykle k zemi když po nich někdo začne střílet, ale přitom mnohdy ani nedostanou zásah.