sirien píše:
Role aspektů ve Fate je (mimo jiné) vystihovat fikční dění a dávat "vlaječky" na to, co je důležité, aby na tom hráči drželi pozornost a využívali toho při hře. Aspekty nejsou od toho, aby dění definovaly. Tj. v základu věci se aspekty se podřizují fikci, nikoliv naopak.
Nesouhlasím. Pokud investuji čas a zdroje do vytvoření výhody, nemůžeš mi ji vzít jen tím, že nakreslíš plánek (popíšeš fikci) v rozporu s takto získanou výhodou. Zcela tím narušíš mechaniku hry, obzvlášť, pokud na tom aspektu jsou nějaká volná vyvolání.
Takže odstranit nějaký aspekt prostředí, na kterém nikomu nezáleží, s tím není problém.
Ale na odstranění aspektu vytvořeného herními mechanismy (akce CA) je potřeba jeho mechanické překonání (akce O), nebo ukončení scény.
Trochu složitější je to při přesunu do jiné zóny. Aspekt i jeho vyvolání pak na původní zóně mohou buď zůstat ("zamčené dveře"), nebo ho zruší ten, kdo ho vytvořil "mám tě na mušce" přestane platit, když sniper sbalí věci a jde někoho pronásledovat.
Vzhledem k tomu, že tato úprava přibyla po diskuzi o
útěku z obklíčení, tak tam zrovna aspekt "obklíčený" definuje skutečnost, že je postava obklíčená. Pojem obklíčený chápu tak, že nemá požnost útěku (jinak by obklíčená nebyla). Pokud se k této situaci vytvoří plánek, kde je
bezproblémová úniková cesta (v diskuzi skulení se ze srázu do řeky), tak se právě obešla herní mechanika bez jakékoliv opory v pravidlech. (Nemluvím o problematické cestě, tedy skok do propasti, který je sám o sobě stejně vážný, jako bojovat v obklíčení. I tam mě ale pronásledovatelé mohou zkusit chytit než skočím. Protože jsem "obklíčený".)
A navíc je ta citovaná pasáž v rozporu s pravidly FC (strana 60):
Důležitost aspektů: "Protože nám aspekty říkají, co je důležité, tak nám také říkají, kdy je k vyřešení situace nejvhodnější využít mechaniky, namísto toho, abychom o tom, co se stane, rozhodli prostě tím, že to popíšeme."
Z toho mi jasně vyplývá, že aspekt, navíc aktivně vytvořený hráčem, má takovou důležitost, že ho nelze obejít popisem fikce (třeba plánkem), která je s ním v rozporu. Tedy že fikce musí ctít aspekty, nikoliv naopak.
Va Fate jsou mechaniky pro práci s aspeky, nikoliv pro práci s fikcí. Fikce je definována aspekty, tedy herní mechanikou. Kdyby to mělo být naopak, byly by mechaniky zaměřené na fikci.