Morfin píše:
Věty: "Schopnosti a kouzla vyžadují zvláštní nadání," a dále "Využití
schopností žádnou zvláštní činnost nevyžaduje," jsou poněkud zavádějící.
Máš pravdu. Že schopnosti a kouzla vyžadují zvláštní nadání (tedy jsou vázané na povolání, přesně jak říkáš), je imho v pohodě. Ale ta druhá věta opravdu matoucí je, zkusím to nějak přeformulovat. Chtěl jsem tím říct to, že při sesílání kouzel je třeba mumlat a gestikulovat, zatímco útok na dva cíle je prostě posílenou variantou něčeho, co může zkoušet každý.
Morfin píše:
Když však u válečníka mezi schopnosti řadíš "Útok na dva cíle", u dobrodruha
"Zákeřný útok" a u kněze "Modlitbu pro štěstí", pak tím vyloženě odporuješ
vlastní definici (obě věty - pokusit se zaútočit na dva cíle může každý,
zaútočit ze zálohy také a modlit se umí také každý věřící). Schopnosti
"Lámání kouzel" a "Telepatický vzkaz" u kouzelníka by šlo považovat za
vrozené schopnosti, ale odporuješ definici tím, že postava vyžaduje zvláštní
činnost.
Mechanicky se schopnosti od kouzel (kromě toho, že při jejich použití není třeba gestikulovat a zaříkávat) liší tím, že se při jejich použití nehází na seslání. Úspěch je buď automatický (při splnění podmínek), jako třeba u té telepatie nebo meditačního rituálu, případně nějak posilují něco, o co se může pokoušet každý - jako u toho zákeřného útoku nebo útoku na dva cíle.
Zkusím to přeformulovat zhruba v tomhle smyslu.
Morfin píše:
Osobně to obojí považuji za dovednosti jen s tím rozdílem, že jedny jsou obecné a druhé jsou vázány na povolání. Pak ale bude stát mnohem více práce rozdělit dovednosti, aby nedošlo k "vykrádání" některého povolání. Například to, že speciálně rozebíráš bojové finty mi přijde jako vykrádání válečnického povolání a protěžování násilného řešení scén. Proč neuvádíš i nějaké finty magického souboje, nebo nějaké evangelizační, či léčitelské finty?
Myšlenka fint je v pohodě, ale osobně bych se věnoval něčemu jinému než boji. :)
Finty jsou obecné, dají se používat v boji i mimo boj, při sesílání kouzel stejně jako při ráně mečem.
V boji se jim říká bojové finty, mimo boj jsou schované v kapitole Tvoje nápady a hraní postavy. V obou případech dávají bonus +1 nebo +2 k hodu, liší se jen jejich cena (v boji to stojí čas nebo zdroje, mimo boj nemá smysl měřit čas v kolech a počítat zdroje, které se obnoví krátkým odpočinkem, takže tam cena spočívá hlavně v hráčském úsilí - nakolik akci své postavy promýšlí a popisuje).
Takže je určitě možné použít fintu při sesílání kouzel (třeba nejdřív rozhodit protivníka závanem větru a pak ho trefit magickou střelou), při hledání pastí (hráč popisuje, kde přesně postava hledá a jak to dělá), při konvertování bezvěrců (hráč to odehraje), nebo kdekoliv jinde.
Určitě to chce víc příkladů - pracuju na tom ;)